Výzkum trhu

Jakou hudbu mají rádi a kde ji hledají?

Pilotní projekt elektronického měření PRAHA 2004 podrobně zmapoval, která rádia Pražané poslouchají a které televize sledují. S předpokladem, že v nich hledají i oblíbené hudební styly, připravilo GfK Praha i navazující výzkum, který zjišťoval postoje k různé hudbě vysílané v rádiích a hudebních televizích. Výsledkem propojení těchto zdrojů je unikátní studie AUDIOTEST.

Nejúspěšnější kategorií Audiotestu jsou oldies, zahraniční popové a klasické hity padesátých a šedesátých let: ve věkové skupině 12-55 let, která byla předmětem výzkumu, mají celkově jen 8 % odpůrců. Mladší Pražané jsou sice relativně rezervovanější, ale i mezi nimi nemá tento druh hudby rád jen každý šestý. Je to tedy hudba hodící se jak pro rádia zaměřená na starší publikum, tak i pro rádia multigenerační. Největší podíl příznivců oldies hudby má mezi svými posluchači Country Rádio a Frekvence 1, z hudebních televizí kabelová televize vh1. Ti, kteří patří mezi příznivce oldies, mají zároveň nadprůměrně v oblibě i pop rockovou hudbu devadesátých let, například v podobě rockových balad. Songy z kategorie Oldies mají příznivý ohlas i mezi příznivci řady jiných žánrů, zejména country hudby, českých oldies 60. let a české pop produkce 70. let.

Dva ze tří celkově nejhůře hodnocených hudebních stylů, country hudba, především její angloamerická verze a soudobá dance music, jsou typickými ukázkami stylů generačně konfliktních. Country je formátem starší generace, zatímco soudobou zahraniční diskotékovou hudbu upřednostňují mladí. Ve skupině 12 -25 let má country hudba plných 50 %, ale dance music jen 26 % odpůrců. Mezi Pražany nad 40 let je výrazných odpůrců country už jen 13 %, dance music nesnáší 28 % této věkové skupiny, 44 % ji jen toleruje. K soudobé dance music se nejméně pozitivně staví posluchači veřejnoprávních stanic, zvláště Radiožurnálu, ale negativně naladěni jsou i posluchači Rádia Info.

Preference country hudby podle věkových skupin

Preference country hudby podle věkových skupin

Metodika

  • Hudební preference byly zjišťovány audiotestem 19 hudebních stylů, z nichž každý reprezentovaly dva vzorky vždy tří typických ukázek. Testování probíhalo telefonicky s přímou kontrolou dotazovací situace. Respondenti vyjadřovali svůj názor na ukázky známkou na škále 1=velmi líbí….5=nesnáším.
  • Údaje o hudebních preferencích byly přímo propojeny s informací o poslechovém chování a sledovanosti téhož respondenta. Výzkum byl součástí pilotního elektronického měření poslechovosti za pomoci mediálních audiometrů PRAHA 2004.
  • Elektronický monitoring poslechového chování a sledovanosti zahrnul 24 rozhlasových stanic a 30 televizi včetně 4 hlavních televizí hudebních. Do zpracování v Audiotestu byly zahrnuty jen 4 kabelové televize hudební.
  • Základním souborem byli Pražané ve věku 12-55 let. Vzorek zahrnul téměř 900 zástupců této věkové skupiny Pražanů.
  • Výzkum proběhl ve 2. a 3. čtvrtletí roku 2004.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!