Plzeňská strojírenská skupina Škoda Holding, a.s., založila společný podnik s firmou Dedal Group z Novosibirska na výrobu kolejových dopravních prostředků. Je to historicky druhá největší akvizice českého průmyslového podniku v zahraničí.
Podle smlouvy, kterou Škoda Holding, a.s., podepsala s Dedal Group, vstoupili oba partneři do společného podniku, který se stává vlastníkem výrobní společnosti Sibelektroprivod (Sibel). Podpisu byl přítomen místopředseda vlády České republiky pro ekonomiku Martin Jahn. Ve společném podniku mají obě firmy 50% podíl. Celková investice Škody dosáhne během několika měsíců až 150 mil. Kč a bude směřovat především do posílení zdejšího výrobního know-how a zlepšení kvality. Škoda se bude přímo manažersky podílet na řízení podniku.
Sibel prakticky kopíruje v ruských podmínkách výrobní sortiment dceřiné společnosti Škody Electric, dceřiné firmy Škody Holding. Věnuje se tedy výrobě elektrických pohonů pro kolejová vozidla a trolejbusy. Škodovácké elektrovýzbroje představují absolutní světovou špičku v tomto oboru a Škoda proto poskytne ruskému protějšku své výrobní a technické know-how a pomůžeme mu tím vylepšit jeho pozici na trhu.
„Česká republika má v Rusku dobré jméno. Přesvědčil jsem se o tom při návštěvě Novosibirské oblasti,“ řekl Martin Jahn, místopředseda vlády. „Stavět je třeba na komparativních výhodách, na kvalitních produktech a know –how. Bylo by dobré navázat na dřívější kontrakty. Větší aktivita českých firem v Rusku by byla dobrá i pro českou ekonomiku, přispěla by k diverzifikaci exportu. ČR by nebyla tak závislá na EU a těžila by z ekonomického růstu Ruska.“
Roční tržby Sibelu se pohybují na úrovni zhruba 400 mil. Kč, podnik zaměstnává 1050 lidí. Patří do skupiny Dedal Group, která podniká především v oboru dopravního strojírenství (např. výroba osobních vagónů, vozů metra, tramvají, atd.). Ovládá řadu firem v Ruské federaci, mj. také společnost Vagonmaš St. Peterburg (druhý největší výrobce vozů metra v Rusku). S ní Škoda spolupracuje na kontraktu 10 nových souprav metra pro Kazaň. Skupina Dedal Group v oborech dopravního strojírenství dosahuje ročních tržeb 2,2 mld. Kč a zaměstnává v nich přes 3000 lidí. „Hlavním důvodem přímého vstupu na ruský trh je za prvé posílení naší pozice při účasti na zdejších zakázkách především v oboru kolejových vozidel,“ řekl Jiří Zapletal, generální ředitel a předseda představenstva Škody Holdingu. „Je nepochybné, že jako místní firma máme větší šance uspět. Za druhé jde o snížení výrobních nákladů. Dlouhodobě by bylo nemožné uvažovat o produkci elektrovýzbrojí pro ruský trh pouze z ČR.“
„ Spolupráci chceme budovat na principu vzájemné výhodnosti pro obě strany. Na rozdíl od našich konkurentů máme větší pochopení pro logický požadavek ruské strany – zajistit pro své podniky práci s vyšší mírou přidané hodnoty. Dalším krokem může následně být i společný postup na jiných trzích,“ doplnil Zapletal.
Vstup do Sibelu je největší akvizicí českého strojírenského podniku, co do počtu zaměstnanců (Sibel zaměstnává 1050 lidí) v zahraničí a po vstupu ČEZ do bulharské energetiky je zároveň druhou největší akvizicí české průmyslové firmy v cizině. Pro Škodu Holding pak představuje první zahraniční akvizici po celkové stabilizaci spojené s výrobní a oborovou restrukturalizací a preferencí dvou výrobních oborů – dopravního strojírenství a energetiky.
Rusko představovalo v posledních 50 letech pro plzeňskou Škodu tradiční teritorium, se kterým intenzivně obchodně spolupracovala. V současné době se její obchodní vztahy v oboru kolejových vozidel úspěšně rozvíjejí. Dceřiná společnost Škoda Electric ve spolupráci s ruskými společnostmi LiAZ (Likinskij Avtobusnyj Zavod) a MTrZ (Moskevskyj Trolejbusnyj Závod) vyvíjí a vyrábí nové trolejbusy. ŠKODA je dodavatelem elektrovýzbroje, LiAZ je výrobce karoserie a MTrZ zajišťuje konečnou montáž trolejbusu.
Dceřiná firma Škoda Dopravní technika (ŠDT) v březnu 2004 společně s Vagonmaš St. Peterburg získala kontrakt na dodávky 10 čtyřvozových souprav metra nově budovaného systému podzemní dráhy v ruském městě Kazaň. Zakázka dosahuje pro ŠDT celkového objemu 10 milionů dolarů (2,34 mld. Kč). Škodovácký podíl představuje design a výrobu elektrické, pneumatické a doplňující výzbroje, vetně technické pomoci při uvádění vozů do provozu. Ruský výrobce pak zajišťuje kompletaci mechanické části vozů. Společně s ŠDT se uplatní produkce sesterské Škoda Electric (elektrovýzbroj). Škoda se také podílí na rekonstrukci v minulosti exportovaných škodováckých lokomotiv. Prozatím byly dodány sady pro prvních 100 kusů. Vlastní modernizaci provádí Jaroslavský závod s technickou a organizační podporou Škody. Zájem je i o společný vývoj a výrobu nových lokomotiv světových parametrů. Škoda může prorazit tím, že má vhodný produkt, který je oproti konkurenci jednoduší na ovládání, má menší nároky na údržbu a delší životnost. Skupina Škoda Holding loni do Ruska vyvezla zboží za 3,3 mld. Kč, trojnásobek toho, co v roce předcházejícím a dvakrát více, než v roce 2002.
– das –
Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.