Výzkum trhu

Nákupní vlivy

Výzkum byl realizován v rámci programu pravidelných měsíčních šetření Factum Omnibus. Dotazování proběhlo ve dnech 8. – 15. října 2004 na reprezentativním vzorku 957 občanů České republiky starších 15 let, vybraným kvótním způsobem.

Hlediska důležitá při nákupu alkoholických nápojů
Při výběru alkoholických nápojů je pro spotřebitele nejdůležitější předchozí zkušenost s výrobkem a jeho kvalita. Neméně důležitá je i cena výrobku. Určitý vliv mají také slevové akce, známost firmy a její renomé a doporučení známých. To platí i o tuzemské značce, která výběr a nákup výrobku ovlivňuje poněkud více než značka zahraniční. Nejmenší vliv na nákup alkoholických nápojů mají spotřebitelské soutěže a reklama jako celek.

Hlediska důležitá při nákupu nealkoholických nápojů
Nejvýznamnějším faktorem pro výběr a koupi nealkoholických nápojů je předchozí osobní zkušenost. Dalšími dvěma významnými faktory jsou pak kvalita a cena výrobků. Skutečnost, že se jedná o českou značku, má také určitý vliv. Do jisté míry ovlivňují výběr a nákup výrobků také renomé firmy a doporučení známých. Reklama ve všech formách k rozhodování o koupi výrobku opět příliš nepřispívá a spotřebitelské soutěže výběr a nákup zboží neovlivňují téměř vůbec.

Hlediska důležitá při nákupu potravin
Při nákupu potravin se spotřebitelé řídí zejména svou předchozí osobní zkušeností s výrobkem a jeho kvalitou. I v tomto případě je cena dalším významným faktorem ovlivňujícím koupi výrobku. Do jisté míry výběr a nákup potravin ovlivňují i slevové akce v obchodech – následuje česká značka a doporučení známých. Ani v tomto případě není reklama a spotřebitelské soutěže faktorem, který by k výběru a nákupu zboží významněji přispíval.

Hlediska důležitá při nákupu oblečení a textilu
V případě nákupu oblečení a textilu jsou spotřebitelé nejvíce ovlivněni cenou a kvalitou výrobku. Často dají i na předchozí zkušenost s výrobkem. Rozhodovací proces dále často ovlivňují slevové akce. Renomé firmy a česká značka má vliv na koupi výrobku jen do určité míry. Reklama ve všech formách rozhodování o koupi výrobku však opět příliš neovlivňuje a spotřebitelské soutěže nemají vliv na výběr a nákup zboží téměř vůbec.

Hlediska důležitá při nákupu obuvi
Při nákupu obuvi je nejvýznamnějším faktorem kvalita, cena a také předchozí zkušenost s výrobkem. Čtvrtým významným faktorem jsou pak slevové akce v obchodech, následuje renomé a známost firmy. Ostatní faktory výběr a nákup zboží téměř neovlivňují.

Hlediska důležitá při nákupu kosmetiky
Kosmetika se nejčastěji nakupuje na základě předchozí zkušenosti s výrobkem. Významným hlediskem je i kvalita a dále cena a renomé firmy. Často jsou rovněž využívány slevové akce a do jisté míry má vliv doporučení známých, zahraniční značka a doporučení prodavače v obchodě. Další faktory ovlivňují výběr a nákup výrobků jen minimálně s tím, že nejnižší úrovně vlivu dosahuje opět reklama.

Hlediska důležitá při nákupu úklidových prostředků
V případě úklidových prostředků se spotřebitelé řídí především předchozí zkušeností a cenou. Význam má i kvalita výrobku a slevové akce. Rozhodovací proces je dále do jisté míry ovlivněn doporučením známých a tím, že se jedná o českou značku. Další hlediska nejsou pro výběr a koupi úklidových prostředků příliš důležitá.

Hlediska důležitá při nákupu toaletních potřeb
Nejvýznamnějším faktorem při výběru toaletních potřeb je předchozí zkušenost s výrobkem a jeho cena. Následuje kvalita a slevové akce. Určitou roli zde hraje i česká značka, doporučení známých nebo v obchodě a renomé firmy. I zde pokles vliv kvality a osobní předchozí zkušenosti.

Hlediska důležitá při nákupu nábytku
Při výběru nábytku se spotřebitelé řídí především kvalitou. Dalšími velmi významnými faktory jsou cena, předchozí osobní zkušenost a slevové akce. Vliv české značky, renomé firmy a doporuční známých a prodavačů v obchodě, působí pouze do určité míry. Ostatní faktory ovlivňují rozhodovací proces velmi málo, reklama na všech úrovních pak téměř vůbec.

Hlediska důležitá při nákupu elektroniky
Kvalita nabízeného zboží je v případě spotřební elektroniky rozhodující. Důležitá je i cena a předchozí osobní zkušenost se značkou. Kromě již uvedených faktorů hrají v rozhodovacím procesu významnou roli známost a renomé firmy, slevové akce a doporučení známých a prodavačů v obchodě. V tomto případě spotřebitelé upřednostňují zahraniční výrobek před tuzemskými značkami. Vzrostl zejména vliv cen, slevových a letákových akcí, renomé firmy a doporučení prodavačů v obchodě a známých. Vliv kvality se oproti roku 1999 významněji nezvýšil.

Srovnání výsledků výzkumu z roku 1999 a letošního dovoluje provést analýzu změny působení jednotlivých faktorů. „Ukazuje se, že od roku 1999 postupně narůstá vliv direct mailu a POS materiálů jako motivačního faktoru pro nákup především zboží dlouhodobé spotřeby (nábytek, spotřební elektrotechnika, oblečení a obuv). Rovněž role slevových akcí výrazněji motivuje k nákupu jak rychloobrátkového zboží (potraviny, nápoje, kosmetika a toaletní potřeby), tak předmětů dlouhodobé spotřeby (nábytek, spotřební elektrotechnika, oblečení a obuv).“, říká Iva Petrová, ředitelka výzkumu Factum Invenio.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!