Možná brzy se dočkáme toho, že třeba Číňané nebo Rusové se stanou pivními národy. Převezmou tak žezlo, které až doposud třímala nejedna země střední a západní Evropy, Českou republiku nevyjímaje. Tento trend dobře dokládají i nejčerstvější hospodářské výsledky společnosti SABMiller, třetího největšího producenta zlatavého moku na světě.
Více než stoletá firma, kdysi založená v Jihoafrické republice, se už dávno stala globálním hráčem. Její produkty zaplavily celou planetu a skupina pohltila různé lokální značky piva všech polokoulí. Zatímco jiní producenti alkoholických i nealkoholických nápojů si od počátku letošního léta nepřestali stěžovat na nepřízeň počasí, která zavinila jejich klesající příjmy, SABMiller je spokojen. První pololetí jeho fiskálního roku totiž skončilo s nárůstem obratu i zisku.
Za sledovaných šest měsíců si pivovarnická skupina připsala čistý zisk ve výši 699 mil. USD (16,67 mld. Kč). Tato částka je o 391 milion dolarů vyšší než ve stejném pololetí loni. Konsolidovaný obrat stoupl meziročně o 14 % na 7,2 miliardy dolarů. Měřeno výsledky v jednotlivých regionech, dopadly velmi dobře Spojené státy americké s meziročním růstem 4 % a celkovou částkou 2,6 mld. USD a nezklamala ani domovská Jihoafrická republika. Celoroční hospodaření ale nemusí ve srovnání s rokem 2003 dopadnout opticky zdaleka tak dobře, protože loňské druhé fiskální pololetí patřilo k nejsilnějším za poslední desetiletí.
Aktivity společnosti SABMiller se pomalu přesouvají z kdysi tradičního trhu v západní části Evropy více na východ starého kontinentu a do Asie. Vedle nových akvizic v Rumunsku a v Číně posiluje svou pozici rovněž v Polsku a v Rusku.
Nově se marketingové aktivity pivovarnické skupiny upřely také na velkou hispánskou komunitu v USA. Hispánci jsou za oceánem nejrychleji se rozrůstající národnostní skupinou a silně je mezi nimi zastoupena vrstva mladých lidí od 21 do 34 let, kteří jsou největšími pijáky piva. Zatím mezi nimi vítězí dánský Heineken, a to díky tříleté smlouvě, kterou letos v létě uzavřel s mexickým pivovarem Femsa. Ten ve Státech vybudoval rozsáhlou a dobře fungující distribuční síť, kterou má nyní Heineken pro své produkty k dispozici.
SABMiller proto vytáhl do boje. V říjnu podepsal rovněž tříletou smlouvu, pro změnu ale s největší hispánskou mediální skupinou Univision Communications. Díky ní se stane jejím největším samostatným inzerentem, protože za ony tři roky má vložit do reklamy na stanicích provozovaných touto společností více než 100 milionů dolarů.
– čzb –
Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.