ETA a.s. obnovila po 11 letech přímé zásobování odběratelů na Slovensku z centrálního skladu v Hlinsku. Umožnil to vstup obou zemí do EU a z toho vyplývající zjednodušení celních formalit a odstranění mnohahodinového čekání kamionů na česko-slovenské hranici. Došlo tím ke snížení nákladů na logistiku, k úspoře pracovníků a ke zrychlenému vyřizování objednávek ze SR.
Slovenská republika je největším dovozcem výrobků značky ETA z cca čtyřiceti zemí kam ETA exportuje. Vyváží se sem v podstatě celý sortiment, který se prodává v ČR. Za devět měsíců bylo do SR dodáno přes 100 tisíc kusů elektrických spotřebičů. Je to o 2 % více než ve stejném období minulého roku. Nejvíce vzrostly dodávky podlahových vysavačů, varných konvic a vysoušečů vlasů.
Vzhledem k rychle se rozšiřující síti obchodních řetězců a růstu konkurence levných výrobců ve SR, se zvýšil význam pružného vyřizování objednávek slovenských odběratelů. Po vstupu obou zemí do EÚ došlo k zjednodušení celních formalit a odstranění mnohahodinového čekání kamionů na česko-slovenské hranici. To umožnilo obnovit přímé dodávky z centrálního skladu hotových výrobků v Hlinsku. Ten byl vybudován v roce 2002 a vybaven špičkovou distribuční logistikou. Díky tomu se dodací lhůty slovenským obchodním partnerům zkrátí ze 2 až 3 dnů na 24 hodin po uzavření objednávky.
V dceřinné společnosti ETA-Slovakia se v důsledku toho snížil počet pracovníků o 10 osob, odpadlo financování zásob ve výši několika desítek milionů SKK, poklesly náklady na provoz skladů a další položky v celkové hodnotě několik mil. SKK. V Hlinsku se celá záležitost zajišťuje lepším využitím centrálního skladu bez nárůstu nákladů. Jen za měsíce září a říjen se jednalo o 2000 objednávek s desítkami tisíc položek navíc.
Slovenský trh představoval před rozdělením Československa téměř třetinu dodávek pro vnitřní obchod společnosti ETA. Vytvořením česko-slovenské hranice se z tohoto obchodu staly exportní operace s řadou komplikací vyplývajících z nové situace v obou zemích. Aby se počáteční potíže minimalizovaly, založila ETA a.s. v roce 1993 dceřinou společnost ETA-Slovakia. Za deset let dovezla ETA-Slovakia téměř dva milióny elektrospotřebičů značky ETA, což je v průměru jeden výrobek do každé slovenské rodiny, a udržela dobré postavení značky na slovenském trhu.
Podle výsledků obchodního panelu GfK za skupinu „drobné domácí spotřebiče a vysavače“ byla značka ETA v SR v 1. pololetí tr. na druhém místě za značkou Philips, s tržním podílem 10,6 %. Nejlepšího výsledku dosahuje společnost u podlahových vysavačů, kde je vedoucí značkou s podílem18,9 %. Nejprodávanější podlahový vysavač na Slovensku má značku ETA – typ 1418 Junior. U víceúčelových vysavačů je značka ETA na druhém místě s podílem 19,1 %.
– red –