Starý vtip říká, že weby se dělí na dva druhy: na firemní a na dobré. Bohužel při pohledu na současnou kvalitu internetového zastoupení českých firem lze jen souhlasit. Snad nejběžnějším nedostatkem, který spolehlivě odradí od nákupu produktů firmy je neaktualizovaný web, který mi dává najevo, že o žádného zákazníka vlastně ani nestojí.
Mnohé weby bývají informačně chudé, plní spíše funkci inzerátu. Jsou informačními letáky, místo aby návštěvníkovi umožnily stát se zákazníkem. Chybí emailový formulář pro vyplnění dotazů. Nebo naopak jsou weby natolik originální, že pro orientaci potřebujete legendu.
Kvalitní web je tvořen odpověďmi na několik otázek:
- pro koho nebo pro jakou funkci je web určen: zaměstnanci, koncoví zákazníci (B2C), obchodní partneři (B2B), uchazeči o místo ve vaší společnosti, obyvatelé příslušného regionu, sledování potřeb zákazníků, zábava (soutěž, kvíz) pro návštěvníky webu.
- jaký je prospěch z firemního webu a komu plyne: Kolik zaplatíte zprostředkovatelům za nového zaměstnance? Kolik vynaložíte na agendu s obchodními partnery a kolik byste ušetřili sobě i partnerům s jejím (i částečným) převodem na internet? O kolik si navyšuje cenu výrobku váš maloobchodní partner, o tolik ušetří internetový obchod zákazníkovi.
- kdo se bude na projektování firemního webu podílet: v současnosti se na rozhodování podílí současně IT a marketingové oddělení, a to v 34 % případech.
- investice do postavení a údržby webu: záleží na velikosti firmy a zaměření jejích produktů, účelu a použití webu.
Návštěvnost je alfou a omegou existence webu. Zajistit ji lze nejen „visitor-friendly“ grafikou a postavením odkazů, ale i prezentací webu na ostatním místech internetu a mimo něj. Existují různé servery, které vám návštěvnost změří (navrcholu.cz), lepší je tuto službu konkrétně zadat, neboť získané informace jsou zlatým dolem nejen pro marketingové strategie. Zajistit stálou návštěvnost pomůže zapsání vašeho webu do vyhledávačů, katalogů a indexérů. Bannery podpoří právě probíhající kampaň. Pokud budete na webu pravidelně uveřejňovat tiskové zprávy a máte dostatečně agresivní PR pracovníky, média mohou citovat váš web jako zdroj informací. Sponzorování jiných webů a aliance s partnerskými weby je další možnost propagace. Samozřejmostí je uvádění internetové adresy v emailovém podpisu zaměstnanců.
Na závěr několik údajů z české webové reality: 90 % marketingových manažerů ze středně velkých společností považuje firemní internetové stránky za efektivní komunikační kanál směrem k zákazníkům, říká studie společnosti Factum Invenio. Internetové stránky používá pro on-line prodej zboží nebo služeb třetina firem. 43 % firem realizuje v rámci své marketingové činnosti on-line marketingové kampaně nebo používá internetovou reklamu. Ke změně designu firemních stránek dochází nejčastěji jednou za dva roky (37 %) a méně často mění web čtvrtina firem. Za největší výhody považují marketingoví manažeři především rychlost a operativnost, přehlednost internetových stránek a zajištění informovanosti o firmě, jejích produktech a službách. Za největší nevýhody jsou pokládány neaktuálnost, údržba internetových stránek, omezený přístup zákazníků na stránky a grafika webu.