Výzkum trhu

Nákupní preference v zemích Viszegrádu se liší

Přestože vývoj maloobchodu ve středoevropském regionu má řadu shodných rysů (například ve všech zemích ”Viszegrádské čtyřky” zaznamenaly oproti loňsku nejvyšší nárůst spotřebitelských preferencí hypermarkety), nákupní zvyklosti obyvatel v jednotlivých zemích se zatím stále odlišují. Tuto skutečnost potvrdil rozsáhlý spotřebitelský výzkum nákupních preferencí SHOPPING MONITOR Central Europe, který již tradičně v závěru roku realizovaly společnosti GfK Praha a INCOMA Research ve spolupráci se svými sesterskými společnostmi v Polsku, Maďarsku a na Slovensku.

Odlišnosti jsou samozřejmě do značné míry podmíněny rozdílnou úrovní a stavem vývoje maloobchodní sítě (obecně lze konstatovat, že s rostoucím stupněm vývoje maloobchodu rostou preference velkoplošných formátů), ale jsou také odrazem nákupních zvyklostí příslušné populace a lokálních preferencí.

V ČR se loni nejoblíbenějším místem nákupu potravin staly hypermarkety (preferovalo je 29% domácností), v Maďarsku nejvíce zákazníků oslovují malé samoobsluhy (33%), silnou pozici zde mají i diskonty (24%). Na Slovensku i přes vzestup supermarketů a hypermarketů ještě 52% domácností zůstává věrných malým samoobsluhám, polovina Poláků stále nejvíce nakupuje potraviny v malých pultových prodejnách.

Řetězce spotřebních družstev stále dominují maloobchodní nabídce v jihovýchodní části regionu (na Slovensku jsou prodejny Jednota a Coop hlavním místem nákupu pro třetinu populace, v Maďarsku má vysokou podporu tamější družstevní síť Coop/Afész). V Česku drží první příčku Kaufland (preferovaný 13% domácností). Extrémně roztříštěný je polský trh, kde vítěznému řetězci Biedronki stačila míra preferencí 6%.

Ve všech sledovaných zemích jsou klíčovými faktory ovlivňujícími výběr místa nákupu kvalita a čerstvost zboží a cenová úroveň nabídky. Polští nakupující si dále vysoko cení čistoty prodejny a přívětivosti personálu, zatímco respondenti v ostatních zemích dali na třetí místo šíři sortimentu.

Grafy:
Hlavní nákupní místo ve sledovaných zemích
Spokojenost s cenovou úrovní
Používání automobilů k nákupům

Čtěte také

  1. Specialista na digitální obsah a vizualizaci iiot
    Brno-Ostrovačice | od 50 000 Kč výše
  2. Obchodní manažer pro prodej reklamy v mobilních aplikacích
    Bratislava
  3. PPC specialista | senior | 2 dny home office
    České Budějovice | 50000 - 100000 Kč za měsíc
  4. Koordinátor/ka promo akcí - možnost práce Z domova
    Modletice
  5. Obchodní zástupce pro hokejovou značku (celá ČR)
    Plzeň | 30000 - 70000 Kč za měsíc
Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!