Od počátku letošního roku se snažila logistická společnost DHL o to, aby získala povolení k tomu změnit svou pobočku na bruselském Národním letišti v Zaventemu ve velkou mezinárodní centrálu. V minulých týdnech belgická vláda s konečnou platností žádost zamítla. DHL si tak prozatím vylepšuje skóre v mezinárodních aktivitách akvizicí největší kurýrní firmy v Indii.
Definitivní fiasko vyjednávání o rozšíření aktivit na letišti v belgickém Zaventemu rozezlilo nejen vedení DHL, jinak součást skupiny Deutsche Post, ale rovněž tři tisícovky současných zaventemských zaměstnanců. Stávající logistické aktivity budou sice na Národním letišti pokračovat až do roku 2008, ale DHL prohlásila, že odmítnutí výstavby mezinárodní centrály ji přinutí k postupnému útlumu a částečnému propouštění.
Místo velkých plání regionální středisko
Protestní pochod, k němuž v Zaventemu nakonec došlo, nezmohl už nic. Místní i nejvyšší státní autority nakonec usoudily, že navzdory nejrůžovějším slibům o rozvoji zaměstnanosti v regionu, DHL zelenou nedostane. Kámen úrazu byl totiž v tom, že DHL požadovala, aby v souvislosti se vznikem mezinárodní centrály přibyly noční lety, kterými přepravuje svoje zásilky. Pokud by se stalo přesně podle jejích požadavků, ročně by se na Národním letišti uskutečnilo kolem 22 tisíc nočních letů, tedy o 70 % více než v současnosti. A to byl z mnoha důvodů požadavek nepřijatelný.
DHL bude tedy vyjednávat v dalších dvou lokalitách, které má v zásobě. Jednou z variant je Vatry ležící asi 120 kilometrů východně od Paříže a další německé Lipsko. Po roce 2008 se však ze zaventemského střediska stane středisko regionálního významu a kolem 1300 zaměstnanců bruselského terminálu může očekávat výpověď.
Konkurenci před nosem
Zatímco v západní Evropě zapíjí DHL hořké pilulky, v Asii může oslavovat. Na počátku září zahájila inovaci leteckého parku v Air Hong Kong, společném podniku s Cathay Pacifik Airways. Joint-venture má za sebou necelé dva roky života, a to roky úspěšné. Nové Airbusy to ostatně jenom potvrzují. Jedná se totiž v podstatě o jedinou leteckou přepravní společnost Made in Hong Kong.
Asijská spanilá jízda otevřela další úspěšnou kapitolu tento týden, kdy DHL získala 68% podíl ve společnosti Blue Dart, největší indické kurýrní společnosti. Zaplatila za ní sice 5,3 miliardy rupií (2,88 mld. Kč), ale dostala se tak na neustále se rozvíjející indický přepravní trh a zabránila tomu, aby Blue Dart skončila jako úlovek některého z velkých konkurentů, třeba firmy FedEx nebo UPC.
Blue Dart už nějaký čas s DHL úzce spolupracuje, nicméně zatím jako samostatný partner. Podle posledních informací ale i po akvizici zůstane společnosti velká míra autonomie.
– čzb –
Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.