Pojďme se trochu pobavit. Všichni víme (nebo tušíme), že politics = business a business = politics. Téma politiky je teď opět aktuální – právě se konaly Krajské volby. Na trhu v podstatě existují tři silné značky: ODS, ČSSD a KSČM. Největší tržní podíl (v tomto případě vyjádřený procentuálními preferencemi) má ODS, nicméně tržní podíly ČSSD a KSČM jsou srovnatelné (cca 17 %).
V tisku právě proběhly zprávy o tom, kolik která strana (značka) utrácí za komunikaci. Nejméně utrácí KSČM. Nejvíce zřejmě ČSSD. Jedním z možných způsobů, jak měřit sílu značky (tj. sílu vztahu) je použít dvě známé veličiny: SoM (share of market) a SoV (share of voice). Síla vztahu se pak vypočte prostým rozdílem tj. (SoM – SoV). Použijeme-li tento postup pro všechny tři značky, dostaneme smutný obrázek. Nejlépe na tom (asi) bude KSČM. Hodnota rozdílu bude rozhodně větší než 1. Naopak nejhůře na tom asi bude ČSSD, kde rozdíl bude pod 1. Ač značka KSČM utrácí relativně podstatně méně peněz, než její konkurenti, přesto si dokáže udržet velký tržní podíl (tj. velký počet nakupujících). Jak je to možné? Odpovědí budiž další z řady nesčetných (ale mě se právě teď hodících) definic síly značky:
- Značka je pouze tak silná, jak je silná suma vztahů mezi značkou a zákazníky
- Silné značky se vyznačují diferenciací a relevancí.
Všichni víme, že zákazníci KSČM jsou ukáznění a loajální zákazníci. Vztah, víra ve značku, jsou tak hluboké, že jednou za čas stačí dodat párek v rohlíku a opakované nákupy jsou jistotou. Zákazníci této značky většinou praktikují single-brand loajalitu. Do nákupního vozíku tak většinou vhazují stále stejnou značku (am I dreaming?). Což se o zákaznících ODS a ČSSD říci nedá (zde je to spíše o multi-brand loajalitě).
Ano, KSČM je také značkou, která se na trhu od svých konkurentů liší (někdo by mohl říci, že od některých více a od některých méně) a navíc pro spoustu zákazníků nabízí relevantní hodnoty.
KSČM má ale i další nezměrnou výhodu. Může celkem v klidu předpokládat, že se jí žádná další značka nebude snažit napodobit. Její odlišnost je tedy neotřesitelná.
Jak říkám, ideální značka, ideální byznys.