V předchozím článku na téma optimalizace pro vyhledávače jsme popsali, jaké možnosti tento komplexní internet marketingový nástroj nabízí:
- zvýšení návštěvnosti
- zlepšení konverzního poměru
- zvýšení příjmů a zisků z internetových stránek
- online branding a online public relations
- a další…
Optimalizace pro vyhledávače se v Českých zemích zatím nejvíce používá k zvyšování návštěvnosti a zisků z webových stránek. Rozhodl jsem se, že vás nechám nahlédnout tak trochu „pod pokličku“ SEO businessu. Sestavil jsem seznam trhů, ve kterých dosahuje optimalizace pro vyhledávače nejlepších výsledků. Nejprve popíši několik základních myšlenek, jak jsem k tomuto seznamu došel.
Kdy lidé vyhledávají na internetu
Lidé vyhledávají tehdy, když je to pro ně časově a/nebo cenově efektivnější, než kdyby použili jiných zaběhaných postupů a způsobů nákupu zboží nebo služeb. Vyhledat si hotel, kde budeme spát během služební cesty na druhou stranu republiky, je pro nás vyhodnější přes internet, než abychom pracně objížděli a obvolávali cestovní kanceláře a sdružení hotelů a vybírali si přes telefon. Láká nás interaktivita a rychlost, s jakou si můžeme prohlédnout fotografie interiéru hotelového pokoje a vzápětí si jej pomocí internetového formuláře rovnou rezervovat.
Vyhledáváme také tehdy, když v daném oboru, ze kterého hledáme výrobek nebo službu, nemáme jasně vyhraněnou značku. Jestliže se zajímám výhradně o propisky značky XYZ, protože jsou součástí mé image, nebudu přece na internetu vyhledávat modely konkurence. (Ale i v tomto případě by byla optimalizace pro vyhledávače pro výrobce XYZ výhodná. Díky kvalitnímu online public relations přes vyhledávače by posiloval mou věrnost ke značce XYZ. To však není náplní tohoto článku, který je o zvyšování prodejů a zisků.)
Internetové vyhledávače používáme rovněž tehdy, když cítíme potřebu anonymity. Například když máme nějaký osobní zdravotní problém a nebo chceme zakoupit erotickou pomůcku.
Seznam trhů pro SEO nejvýhodnějších
A nyní můj slíbený seznam trhů, ve kterých optimalizace pro vyhledávače boduje nejvíce. Doplnit své internetové stránky o optimalizaci pro vyhledávače by rozhodně měly firmy, které se zabývají:
ubytovací služby – hotely, penziony, sítě a sdružení ubytovacích zařízení
cestovní ruch – cestovní kanceláře a agentury nabízející tuzemské i zahraniční zájezdy, incomingové cestovky, tour-operátoři
dopravní společnosti – letecké, autobusové, námořní
podnikání s realitami – realitní kanceláře, prodej a pronájem nemovitostí, bytů, domů, pozemků
erotický a porno průmysl – prodej intimních výrobků, erotické služby, night cluby, atd.
zdravotnictví – plastická chirurgie, lázeňství, prodej léčiv
vzdělávací služby – jazykové školy, odborná školení
profesionální služby – právníci, auditoři, účetní a daňoví poradci, překladatelé, tlumočníci, atd.
personální služby – pracovní příležitosti, personální poradenství
prodej automobilů – především ojetá auta
všichni, jejichž jediným prodejním kanálem je internet – veškeré elektronické obchody, prodejci elektronických publikací, hudby ve formátu mp3, online služeb
všichni, jejichž hlavním prodejním kanálem je internet – např. prodejci software
Netvrdím, že seznam je úplný. Pokud jsem na něco zapomněl, prosím, připomeňte mi to v diskuzi pod článkem.
Jestliže podnikáte na trhu, který je uvedený v seznamu, doporučuji vám SEO využít. Na vaše firemní stránky ji můžete implementovat buď zcela vlastními silami, nebo si nechat od SEO konzultační agentury zpracovat příslušné poradenství a vlastní technickou realizaci provést ve spolupráci s vašim webmasterem. V některých dosti konkurenčních oborech nemá optimalizace pro vyhledávače charakter jednorázové akce, ale je kontinuálním procesem. V tomto případě doporučuji SEO aktivity zcela outsourcovat SEO agentuře.
Optimalizace pro vyhledávače jako podpora exportu
Necháte-li si přeložit a lokalizovat vaše firemní stránky do cizích jazyků, máte k dispozici asi jeden z nejlevnějších marketingových nástrojů k oslovení zahraničních trhů. Jeho efektivita je však nízká. Jakmile tyto cizojazyčné verze naoptimalizujete pro vyhledávače, stává se z nich vysoce efektivní podpora exportu především na B2B ale i na B2C trhy. Toto platí pro všechny obory, nejen pro ty uvedené v seznamu.