Obchod

Coca-Cola doplácí na ekonomickou recesi i měnící se stravovací návyky

V minulých dnech uzavřela Coca-Cola poměrně nenápadně letošní třetí čtvrtletí. Nepatřilo k těm nejlepším. Na největšího výrobce nealkoholických nápojů naší planety dolehly nejen ekonomická recese v některých regionech světa a klimaticky nepříznivé léto. Hovoří se i o tom, že svět už je unaven velkými americkými značkami a začíná je tak trochu, možná i podvědomě, bojkotovat.

Pro vývoj na světových trzích je neméně důležitá také neustále se zvětšující skupina zákazníků, kteří chtějí nakupovat a požívat zdravé věci. Pro ně jsou potraviny některých značek z řady důvodů nepřijatelné. Nikdy je nepotkáte v restauracích společnosti Mc Donald´s s hamburgerem v jedné ruce a s kelímkem coly v druhé. Producenti se mohou čertit, že se jednak snaží upravovat svůj sortiment podle zásad zdravé výživy, jednak že tato zákaznická skupina není pro tvorbu zisku a obratu rozhodující, nicméně hospodářské výsledky z posledních měsíců hovoří o opaku.

Čína zachraňuje čest
Coca-cola navíc doplácí na to, že v souvislosti s momentální politickou situací na světové scéně stoupá v některých regionech averze k americkému zboží. A to nejenom v regionech na Blízkém východě. Nelibost postihla i firmy ze zcela jiných oborů, své o této nepřízni určitě ví třeba automobilka General Motors nebo zábavní společnost Disney.

Za této všeobecně nepříznivé situace vykázala ve třetím čtvrtletí letošního roku celá skupina Coca-Cola při tržbách 5,67 mld. USD (139,8 mld. Kč) příjmy ve výši 935 mil. USD, když ve stejném období loňského roku to bylo 1,2 miliardy dolarů.

Oficiální verze, proč tak k výraznému poklesu došlo, hovoří nejen o ekonomické recesi na severoamerickém a evropském trhu (výjimku z pravidla tvoří v tomto případě pouze středoevropský region). Svou vinu na slabých čtvrtletních výsledcích určitě nesou i nepříznivé klimatické podmínky během letošního léta, které bylo na svém začátku studené prakticky na celé severní polokouli. Na jihu Spojených států amerických se přidaly ještě hurikány, které prakticky na několik týdnů paralyzovaly tamější distribuční síť Coca-Coly. Největšími tahouny zisku se tak v uplynulém čtvrtletí staly země jako Japonsko, Brazílie, Argentina, Jižní Afrika, Turecko a nejvýrazněji pak Čína, kde si Coca-Cola připsala zisk zvýšený meziročně o celou pětinu.

– čzb –

Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!