Olympiáda sice skončila před mnoha dny, její mediální dozvuky však lze slyšet dosud. Tu se objeví rozhovor s Lenkou Šmídovou, tu zmínka o Martinu Doktorovi, novináři stále znovu hodnotí počet a složení získaných medailí. Pro nás je to šance, jak se z této publicity poučit a něco z ní využít i pro publicitu vlastní. Jak na to?
Po mnoho dní jsme byli svědky toho, jak komentátoři a sportovní novináři sdělovali, kdo plaval nejrychleji, běžel nejlépe nebo hodil nejdál. Komentovali, jak členové družstev mezi sebou spolupracují. Ale nejen to, mezi sportovními fakty a čísly se objevilo mnoho zajímavostí o tom, jak který atlet začínal, odkud pochází, kdo je jeho trenér, kde se vzala jeho láska k příslušnému sportu. Tyto informace by se k novinářům jen těžko dostaly, nebýt public relations.
Když se nad tím zamyslíte, stejné taktiky můžete využít i pro zviditelnění svého podnikání. Zde je několik postřehů, které nám dala olympiáda a které lze aplikovat také pro firemní komunikaci.
Pohled do historie
Ve zprávách z olympiády to byl jeden z nejčastějších jevů. Mohli jsme slyšet mnoho historek o začátcích našich sportovců, o jejich dosavadních úspěších i neúspěších. Ale stejně tak má svoji historii každá firma, výrobek i majitel. Zkuste sepsat vše zajímavé, co se jen dá. Jistě najdete i vhodnou příležitost, jak svým příběhem zaujmout tisk.
První ze všech
Izrael na olympiádě získal svoji vůbec první zlatou medaili. Stejně tak jsou mediálně přitažlivé olympijské rekordy. S čím přišla vaše firma jako první? Nemusíte se hned soustředit na celosvětové měřítko, stačí, když něco prvního začnete ve svém regionu. Kdykoli jste v něčem první, rozhodně o tom dejte médiím vědět.
Týmová spolupráce
Plážový volejbal, házená, košíková, volejbal, štafety… U všech těchto sportů si komentátoři všímali také zapojení jednotlivých hráčů, celkové spolupráce, atmosféry v týmu, odlišnosti jednotlivých členů a jejich individuálního přínosu. Kde vy nacházíte týmovou spolupráci? Máte tým expertů, kteří pracují na vývoji vaší příští novinky? Sestavili jste pracovní tým zástupců vašich klíčových zákazníků, aby vám pomohl zlepšit stávající produkty? Zapojili jste se s několika dalšími firmami do obchodní aliance, abyste společně dokázali něco, co sami nedokážete? I tyto příběhy si dokáží získat pozornost novinářů.
Proti všem
Přesto, že mnoha sportovcům nepřály okolnosti, ať už díky poraněním, nedostatečným zkušenostem nebo zázemí, ukázali, že i tak se dokáží umístit na medailové pozici. Dokázali jste se svoji firmou něco podobného? Jakým výzvám jste museli čelit? Jak těžké byly vaše začátky, čím jste museli projít a co obětovat, abyste udrželi vaši firmu nad hranicí bankrotu? I to jsou zajímavé příběhy.
Lokální pohled
Po návratu se mnoho sportovců vydalo do svých rodných měst, aby tu společně s jejich obyvateli oslavili svůj úspěch. Lokalizace celonárodního nebo celostátního tématu v sobě skrývá spoustu příležitostí pro publicitu, jen nesmíte se svým příspěvkem příliš dlouho váhat. Jakmile příběh v médiích skomírá, už vám nikdo nebude věnovat pozornost. Nezapomínejte proto sledovat důležitá témata a kdykoli budete mít pocit, že se dokážete vyjádřit k tomu, jak to ovlivňuje vaši firmu, jak můžete přispět k řešení daného problému, jak přizpůsobujete svoji nabídku, dejte o tom vědět i místním novinářům.