Výzkumné společnosti INCOMA Research a GfK Praha se ve své nejnovější studii věnují rozhodování zákazníků při nákupech. Podle čeho si čeští zákazníci při nákupu vybírají konkrétní výrobky a jak vůbec vypadá plánování nákupu zjišťoval výzkum Retail Decision 2004.
Jedním ze zajímavých výsledků studie je to, že cena výrobku již často nehraje hlavní roli. Mezi druhy zboží jsou ovšem velké rozdíly. Zatímco u nákupu pracích prášků je cena stále na prvním místě, u piva či vína se propadla až na 4. či 5. pořadí důležitosti.
Důležitosti ceny zboží pro české zákazníky
(pořadí mezi všemi faktory)
druh zboží |
pořadí |
prací prášky |
1 |
limonády |
2 |
jogurty |
2 |
džusy |
3 |
sušenky a oplatky |
3 |
čokoláda |
3 |
minerálky |
4 |
pivo |
4 |
víno |
5 |
Pramen: Retail Decision 2004 (INCOMA Research + GfK Praha)
Výzkum sledoval i rozhodování zákazníků při volbě prodejny. Zde je již tradičně na prvním místě poloha prodejny, její blízkost a až pak následuje cenová úroveň, šíře sortimentu a další faktory. Je přitom zajímavé, že výběr prodejny často ovlivňuje způsob nakupování konkrétních výrobků. Například zákazníci diskontů si vesměs volí prodejnu na základě jejích nízkých cen, ale u jednotlivých výrobků již příliš na ceny nehledí – spoléhají na celkovou cenovou úroveň prodejny.
Studie Retail Decision 2004 tak svým širokým záběrem umožňuje analyzovat souvislosti, které ve speciálních výzkumech zůstávají opominuty.