Vyrábět a prodávat alkohol nemusí být v současnosti vůbec jednoduché. Problémy celého tohoto odvětví dopadají i na největšího producenta alkoholických nápojů na světě, na britskou skupinu Diageo. Nemalou měrou je způsobil zákaz kouření v restauracích v Irsku a také rychle se měnící zákaznické zvyklosti a preference.
Poté, co se před časem tato společnost spojila s konkurenční firmou Seagram, patří do jejího portfolia destiláty takových značek jako vodka Smirnoff, whisky Johnie Walker, likér Bailey či nejslavnější tmavé irské pivo Guinness.
Mohlo by být lépe
V těchto dnech vydalo Diageo hospodářské výsledky za fiskální rok končící v červnu 2004. Zisk před zdaněním poklesl v tomto období o 400 milionů GBP na konečných 2,06 mld. GBP (95,9 mld. Kč). Stejnou měrou se snížil i obrat skupiny, který dosáhl 8,9 mld. liber. Výrazně se naopak zvýšily výnosy, které dosáhly 1,39 mld. GBP oproti loňským 50 milionům. Tehdy byl ale tento velmi nízký výsledek zaviněn prodejem společnost Burger King.
Nejprodávanější značkou zůstává vodka Smirnoff, jíž se v uplynulém fiskálním roce prodalo po celém světě na 24,2 milionů lahví. Za ní následuje Johny Walker s 11,9 miliony lahví a pivo Guinness s 11,6 miliony lahví, plechovek nebo vytočených jednotek. Všechny významné značky, s výjimkou whisky J&B, sice zaznamenaly mírné nárůsty, ale ty nejsou zdaleka takové jako ještě před několika lety.
Pijme pěkně doma
Nejvýznamnějším trhem pro Diageo zůstávají Spojené státy americké. Tady se zatím skupině daří i navzdory tomu, že konkurence zvyšuje tlak. Starosti dělá společnosti hlavně Evropa. Právě tady bude muset hledat nové cesty k zákazníkům. Skutečný oříšek čeká na rozlousknutí v Irsku, kde začal platit letos v březnu zákaz kouření v restauracích, včetně typických a oblíbených „pubů”. Irové se pochopitelně sklenky nevzdali, stejně jako se nevzdali oblíbených cigaret. Zákaz proto řeší tak, že si alkohol raději koupí domů. Ani láska ke Guinnessu, který musí být správně vychlazen a natočen, je od tohoto rozhodnutí neodvedla. Raději snížili požadovaný standard.
Podobný trend je možno sledovat ve Velké Británii, která představuje pro Diageo po USA nejvýznamnější trh. I tady se víc a víc kupuje alkohol v supermarketech a lidé popíjejí doma. Mohou za to nejen rostoucí ceny destilátů. Skupina mladých lidí od 21 do 25 let, která představuje velké procento zákaznické skupiny, utrácí raději za novou počítačovou a audiovizuální techniku, než za pomíjivé radosti způsobené destiláty.
Nejen v Británii a v Irsku, ale také v dalších evropských zemích se poměrně rychle změnily zákaznické preference. Zatímco ještě před nedávnem byly velkým trhákem míchané nápoje prodávané v lahvích, dnes je patrný návrat k čistým destilátům. Řada evropských států navíc uvalila na destiláty vyšší daně.
-čzb-
Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.