Farmaceutická skupina Zentiva připravuje dvě menší akvizice v Polsku. „Bavíme se s investičními bankéři i o větších akvizicích,“ řekl finanční ředitel firmy Petr Šulc agentuře Reuters. Zentiva chce růst mj. proto, aby se sama nestala cílem převzetí.
Společnost Zentiva, která koncem června vstoupila na veřejné kapitálové trhy v Londýně a Praze, bude expandovat do zahraničí. V interview pro agenturu Reuters to řekl její finanční ředitel Petr Šulc. Podle jeho slov může Zentiva koupit i větší firmu, než je ona sama, ale muselo by to být jinou formou, například převzetím. Letos se ale nic podobného neplánuje.
Zentiva se stala v červnu letošního roku historicky druhou společností, která učinila veřejnou nabídku akcií na kapitálových trzích. Nabídková cena tehdy činila 485 korun. Tento týden kurs dosáhl k 600 korunám, pak ale začal klesat. Prohlášení P. Šulce o akvizicích však pokles kursu zastavilo pod 590 korunami.
Zentiva předpokládá, že polský trh bude růst nejrychleji ze všech trhů ve středoevropském regionu a podíl Polska na celkových tržbách společnosti může během pěti let dosáhnout 15 % až 20 procent. Zentiva působí na trzích nebo plánuje vstup na trhy ČR, Slovenska a Ruska. Možnosti firma vidí rovněž ve Slovinsku, Maďarsku, Německu a ve Skandinávii.
Polsko je co do obratu trhem největším. Někteří analytici se nicméně domnívají, že podíl Polska na tržbách Zentivy těžko překročí 13 procent. „Petr Šulc odhaduje průměrný roční růst polského trhu o 30 procent. Tento předpoklad považujeme za poněkud nadhodnocený – v našich projekcích odhadujeme roční růst o téměř 18 procent,“ upozorňuje Milan Vaníček, anlytik investiční společnosti Atlantik Finanční trhy. „Nicméně tržby Zentivy na polském trhu by díky nízké srovnávací základně a úsilí společnosti mohly v období 2004 až 2008 růst ročně v průměru o 40 procent,“ připouští analytik.
Růst tržeb v Česku a na Slovensku Zentiva odhaduje na 5 až 10 procent. Možnosti však mohou být omezeny reformami systému zdravotní péče.
Zentiva nehodlá kupovat výrobní společnosti, zdůraznil P. Šulc. Firma má nyní 40 % nevyužitých vlastních výrobních kapacit. Za správný krok považuje vstup na nové trhy prostřednictvím marketingové nebo distribuční společnosti.
„Regionální expanze je jedinou možností, jak může Zentiva dále růst a kompenzovat potenciální negativní vlivy na domácím a slovenském trhu, které vyplývají z provedené (SR), resp. nevyhnutelné (ČR) reformy zdravotnictví,“ komentoval M. Vaníček.
– das –
Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.