Marketing

Marketingová revoluce v Brně

Za poslední tři roky jsem opakoval slovo marketing snad už tisíckrát. Všude se s ním potkávám. Zákony tržního světa vnímají marketing jako svoji běžnou součást. Pro ty zástupce firem, kteří si zúžili marketing pouze do jedné z jeho podob – tedy do obchodu – je jeho důležitost jednoznačná. Kdo neprodává, nežije. Ale co ti, kteří za ním vidí i něco jiného něž jen obchod? Jak prosté. Ti, kteří se nespokojují s všemocným trhem, si postavili do středu svého vesmíru zákazníka a maximální dvoustranný efekt. Což znamená co nejvíce užitku pro zákazníka za podmínek přiměřených a cílených nákladů.

Na svých každodenních jednáních se snažím v roli apoštola marketingu odhalovat, v čem je jeho skutečný význam. Pokusím se podělit s vámi o pár svých poznatků. Spektrum brněnských firem se nijak neliší od zbytku celé republiky. Někteří jsou více, jiní méně úspěšní. Míra úspěchu je podmíněna různými specifickými prvky. Jeden směr je výrazný a platí s vysokou pravděpodobností. Firma, která přichází s nějakou opravdovou marketingovou bombou, se výrazně prosazuje. V Brně mě velmi nadchly firmy Student Agency a Starobrno. Jejich marketing je moderní, obsahuje kreativní prvky, ze kterých je zřejmá systémovost a propracovanost.

Jednou z nejčastějších odpovědí mých zákazníků na otázku proč se nepustí do něčeho nového, co na našem trhu ještě nebylo, je, že se bojí. „Až s tím přijde někdo jiný, to by stálo peníze …..“, nebo „no to je hezký, ale pro ty velký….“ Na začátku každého marketingového projektu je vždy investice. Stejně tak jako u aut, strojů, počítačů či mobilních telefonů. Vše jsou náklady, potažmo investice. Spolu s nimi je očekávání nějakého přínosu.

Napadá mě otázka. Jak rizikové je neriskovat?

Většina klíčových osob, které mají rozhodovací pravomoc, jsou – co se týče marketingu – velmi konzervativní. Nepleťme si správnou strategii s prapodivnou hrou čísel typu: máme pro vás slevu. Prvky moderních marketingových strategií bývají vtip, zajímavý nápad, maximální hodnota pro zákazníka. Ve správný čas, na správném místě, správným způsobem.
Je zrovna ten váš marketing správný? V nadpisu jsem použil velmi tvrdé slovo: revoluce. Myslím, že už dozrál čas. Proč by to nemohlo být právě Brno, kde se bude rodit správný marketing jako houby po dešti. Vždyť Moravané byli v minulosti pověstní svoji odvahou a statečností.

Osobně bych to svému městu přál. Je příjemné být zákazníkem tam, kde vítězí správný marketing. Nejen, že firma plná správného marketingu jednoznačně a nezvratně staví zákazníka na první místo, ale také všechny části marketingu (například servis, komunikace, dokumentace apod.) jsou v souladu a v pořádku. Dobrým zvykem v našich končinách je provádět revoluci klidným (sametovým) způsobem. Proto by i tato marketingová revoluce mohla proběhnout stejně. V ulicích se budou procházet spokojení a usměvaví lidé z obou stran barikád.

Znovu se ptám, jak rizikové je neriskovat? Ti, co se bojí, čekají, ti, co čekají, mizí a nikdo neví, zda tu byli, nebo nebyli…. Nechci se pouštět do tvorby sté první definice marketingu. Spíše než definici byl chtěl vytvořit obraz. A přestože vůbec neumím malovat, tento by mně mohl jít.
Podnikatel (manažer) zbaven všech obav a nejistot se hrdě a promyšleně pouští do změn. Jak se jednou do toho dává, nepolevuje. Možná vám připadá podivné mé srovnání s hrdostí moravských pánů, jak nechávali své mladé životy na bitevní poli, přesto podobnost není čistě náhodná. Dnešní manažeři také pokládají své kariéry a často i majetky na oltář odvahy. Volí mezi investicí do stolů a židlí (dobrá židle je grunt) nebo myšlenek. Co je myšlenka? Vidět to není, chytit se to nedá. Přesto dokáže bořit i tvořit. Záleží, ve kterých rukách a hlavně hlavách je.

Na začátku jsem uváděl dvě brněnské firmy (Student Agency a pivovar Starobrno), také jejich manažeři jistě měli mnoho pochyb, když zvažovali marketingové změny, ale čas ukázal, že měli pravdu. Jejich tah výrazně zamíchal tržním podílem. A oni mohli s klidem otočit otázku. Jak výhodné je riskovat?

S přáním, kéž se nám všem podaří najít svůj správný marketing, se připravuji na odchod, na další jednání, kde budu znovu vysvětlovat, jak důležité je udělat správnou volbu pro svůj marketing.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!