Britský Marks & Spencer zůstává po dlouhá desetiletí jednou z nejznámějších společností za hranicemi ostrovního království. Na domácím textilním trhu mu dokonce patří prvenství co se objemu prodejů týče. Podle posledních výsledků marketingového průzkumu, jenž provedla agentura Tailor Nelson Sofres, však právě tato skutečnost už patří minulosti.
Již několik let vše nasvědčovalo tomu, že Marks & Spencer pomalu ztrácí své výlučné postavení. Nejnovější údaje prokázaly, že se na jeho místa vyšvihla společnost Asda, obchodní řetězec specializovaný na textil, jehož vlastníkem je americký gigant Wal-Mart.
Štěstí přinesla značka George
V současnosti patří řetězci Asda 9,4 % britského textilního trhu, zatímco společnosti Marks & Spencer 9,1 procenta. Příčina změny na pomyslném trůnu je v podstatě jednoduchá: Asda dokázala stlačit ceny zboží na úroveň, o níž Marks & Spenser v podstatě nehodlá ani uvažovat. V Británii například Asda proslula nabídkou džínových kalhot za cenu 4 GBP (188 Kč).
Nicméně její úspěch je založen především na prodeji oblíbené řady oblečení se značkou George. Jejím tvůrcem je designér George Davies, jenž pomáhal firmě Asda před necelými 15 lety při jejím vstupu na britský trh. V současnosti slaví značka Georgie, zahrnující nejen dámské a dětské oblečení ale rovněž oblečení pro nastávající maminky nebo pro lyžaře, úspěchy v dalších zemích, jakými jsou třeba Německo, Jižní Korea, Japonsko nebo Kanada. Prodává se nejen v supermarketech Wal-Mart; například v Británii má pět vlastních firemních prodejen.
Příští měsíce ukáží
Marks & Spencer se nechal slyšet, že agentura Tailor Nelson Sofres zpracovávala výsledky studie na základě dat posbíraných pro něj v nepříznivou dobu. Začíná školní rok a Asda je oblíbeným řetězcem, kde se nakupuje v Británii oblečení právě pro děti a pro mladé. Máme si prý počkat na podzimní měsíce, kdy Marks & Spencer přijde se svou novou kolekcí pleteného ošacení. Zatím společnost odmítla i spekulace, že se chystá na otevřenou cenovou válku s konkurenční firmou. Zároveň však zakoupila za 125 mil. GBP autorská práva na oblečení řady Per Una, která je v Británii rovněž velmi oblíbená. Za jejím vznikem opět stojí George Davies.
Příští měsíce budou zřejmě rozhodujícími pro Stuarta Rose, výkonného ředitele Marks & Spencer. Ten společně s představenstvem obhájil v červenci za podpory investorů nezávislost své společnosti, když odmítl nabídku Philips Greena, který nabízel za převzetí firmy 9,1 miliardy liber. Rose tedy čekají perné týdny, kdy musí ukázat, že Marks & Spencer má dostatek sil samostatně obstát nejen na domácím trhu.
– čzb –
Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.