Průzkum prováděný GfK a Wall Street Journal Europe, týkající se rekreantů v Evropě a USA. Řekové, Finové a Rakušané mají rádi dovolenou, která zahrnuje některé formy sportu, Američané mají rádi prohlížení pamětihodností a pro Němce je ideální dovolená lenošení na slunci nebo návštěva restaurací. Toto jsou zjištění společného průzkumu, provedeného ve 20 zemích GfK Ad Hoc Research Worldwide a Wall Street Journal Europe.
Aktivní dovolená je stejně populární jak Evropě, tak v USA. Téměř 30 % respondentů odpovědělo, že rádi navštěvují v cílovém místě své dovolené zajímavá místa, stejně tak se rádi procházejí a provozují pěší turistiku. Další populární činností na dovolené je sport. Více než čtvrtina (28 %) dotázaných odpověděla, že při své dovolené volí cyklistiku, plavby na lodi atd. Pouze jeden ze čtyř dotázaných odpověděl, že k jeho oblíbené činnosti na dovolené patří opalování.
Němci mají rádi slunce a restaurace pro labužníky
Existují nicméně specifické rozdíly podle zemí: Řekové jsou během své dovolené obzvlášť posedlí sportem, 75 % z nich se během dovolené zabývá nějakým druhem sportovní činnosti. Přibližně 50 % finských, rakouských a švýcarských rekreantů rádo tráví svou dovolenou při sportu.
Slunění mají rádi především Němci, téměř 50 % z nich to uvádí jako jednu ze svých oblíbených činností na dovolené a 36 % z nich si užívá návštěvy a stravování v restauracích. U 32 % Němců je sport až čtvrtou nejpopulárnější prázdninovou činností.
Většina Američanů se vyhýbá slunění, pouze jeden z deseti ho uvedl jako jednu z činností, kterou by se chtěl zabývat během své dovolené. Američané jsou velice aktivními turisty, mají rádi zájezdy s návštěvami pamětihodností. Při průzkumu 46 % z nich potvrdilo, že návštěvy muzeí, historických budov a jiných zajímavých míst je to, co dělají při své dovolené nejraději. Podobně jako Řekové, Finové a Rakušané, také Američané mají rádi sport. Čtyři z deseti Američanů uvedli sport jako oblíbenou činnost.
Slunce, pláž a moře na prvním místě
Pro většinu lidí znamená letní dovolená strávit tuto dobu u moře. U 38 procent vede tato činnost jako hlavní cíl dovolené. Na druhém místě je zůstat doma, kdy jeden z pěti plánuje „ani se nehnout z místa“. Ve většině případů to do značné míry závisí na příjmech. Nadprůměrná část těch, kteří předpokládají zůstat doma, tak činí z důvodu nízkého příjmu.
Němci mají ze všech nejraději dovolenou na pláži. Asi 50 procent Němců, jak mužů, tak žen, dává přednost letní dovolené u moře. Dalších 18 procent uvedlo, že zůstane doma a 14 procent, že bude cestovat do hor. Tento trend se dá srovnat s ostatními zeměmi západní Evropy. Dovolené u moře dávají přednost lidé ze střední a východní Evropy (36 procent). Nicméně jeden ze čtyř dává při letní dovolené přednost pobytu doma. Také Američané dávají přednost pobytu u moře před jiným typem prázdninové činnosti, kdy 29 procent potvrzuje, že dává přednost tomu, strávit svou dovolenou u moře. Navíc Američané jako jediný národ označují města, která jsou jejich oblíbeným prázdninovým cílem.
Nízký příjem – dovolená doma
Vzájemný vztah mezi prázdninovými aktivitami a příjmovou situací dotázaných ukazuje, že ve východní Evropě 39 procent respondentů s nízkými příjmy neplánuje v příštích 12 měsících žádnou cestu. Ve střední a východní Evropě se to týká 68 procent. Vzhledem k lepší finanční situaci, mohou rodiny s vyššími příjmy vydat více za svou dovolenou. To se také odráží ve vyšším počtu lidí, kteří v této příjmové skupině cestují a v jejich výběru prázdninových cílů. Téměř čtvrtina německých respondentů s vysokým příjmem plánuje strávit v následujících 12 měsících dovolenou ve Španělsku na Kanárských ostrovech, Malorce nebo Ibize. Necelá polovina (48 %) rodin s nízkými příjmy ve stejném období cestování neplánuje. Oblíbeným prázdninovým cílem pro Němce s nízkým příjmem je Německo (16 procent).
Rozšíření Evropské unie vytváří zájem o Kypr a Maltu jako prázdninové cíle
V průměru 90 procent dotazovaných si nemyslí, že by rozšíření EU o země východní Evropy mohlo vést k tomu, že by se nové členské země staly cílem jejich dovolené.
Z nových členských zemí EU jsou Malta a Kypr mezi evropskými turisty považovány za nejpopulárnější. Pokud by měla tu možnost, cestovala by asi třetina dotazovaných na Kypr a 25 % vyjádřilo zájem o Maltu. Jeden ze čtyř Němců by také upřednostnil Maltu jako prázdninový cíl, dále následuje Maďarsko (22 procent). Zcela jiné preference mají Američané. Kdyby měli možnost cestovat do jedné z nových členských zemí EU, více než pětina z nich by si vybrala Polsko a 12 procent Českou republiku.
Průzkum
Průzkum “Prázdninové aktivity” se zaměřuje na plány a preference evropských a amerických turistů v oblasti prázdninových destinací, činností a možnosti cestovat do jedné z nových členských zemí EU. GfK Ad Hoc Research Worldwide pro The Wall Street Journal Europe hodnotil 20 818 respondentů ve 20 zemích od dubna do května 2004.
– red –