Vstup České republiky do EU příznivě ovlivnil očekávání populace ČR spojená s vývojem hospodářské situace v naší zemi. Od té doby uplynuly více než dva měsíce a spotřebitelé spíše vyčkávají. Index spotřebitelské důvěry, jež je indikátorem vývoje spotřebního klimatu ve společnosti a vypovídá o celkové náladě populace ČR, pokračoval v červnu v nastartovaném růstu. Oproti květnu 2004 se zvýšil ještě o 2,2 body, a tím se vyšplhal až na hodnotu 46,8 bodu. V červenci pak spotřebitelská nálada ve společnosti stagnovala a Index zůstal beze změn – 46,8 bodu.
Odstoupení premiéra Vladimíra Špidly, problémy na domácí politické scéně, jež vyústily ve vládní krizi, se však negativně promítly do celkové hodnoty Indexu, kdy podle názoru necelé poloviny české populace (49 %) došlo nyní ke zhoršení hospodářské situace v ČR. V minulém měsíci zastávalo tento názor „jen“ 39 % spotřebitelů. Naopak příznivě ovlivnily hodnotu celkového Indexu názory spotřebitelů ohledně realizace velkých nákupů. Více než třetina dotázaných (36 %) označila nynější dobu, i přes současný vývoj hospodářské situace v ČR, jako vhodný čas pro pořizování velkých nákupů. Zbývající tři složky výslednou úroveň Indexu nijak významně neovlivnily.
Tyto závěry vycházejí z červencového průzkumu Spotřebitelského barometru, který realizuje společnost GfK Praha. Výzkumné šetření probíhá pravidelně každý měsíc metodou telefonického dotazování na vzorku 1 000 náhodně vybraných osob ve věku 15 – 79 let z celé České republiky.