Společnost MasterCard Europe zveřejnila výsledky výzkumu, který pro ni v České republice a na Slovensku pravidelně zpracovává výzkumná agentura Synovate. Studie sleduje aktuální vývoj potřeb a chování spotřebitelů a držitelů platebních karet. V rámci průzkumu prošlo detailním rozhovorem celkem 800 osob, z nichž 500 osob bylo držitelem alespoň jedné platební karty. Průzkum proběhl na konci roku 2003 ve 14 krajských městech České republiky.
Výsledky průzkumu potvrdily rostoucí intenzitu používání platebních karet v obchodech. Zatímco v roce 2002 zaplatili v obchodech tuzemští držitelé svou platební kartou v průměru 2krát měsíčně, v roce 2003 se již jednalo o 2,5 transakcí měsíčně. V případě výběrů hotovosti z bankomatů došlo k mírnému poklesu průměrného počtu transakcí oproti roku 2002 na necelých 2,9 transakcí měsíčně. Výrazně vzrostl počet držitelů, kteří používají platební kartu u obchodníků jednou týdně nebo častěji, a to na 33 % z celkového počtu dotázaných osob (oproti 27 % v roce 2002). Souběžně poklesl počet osob, které zásadně kartu v obchodech nepoužívají – z 19 % v roce 2002 na 11 % v roce 2003.
„Díky široké akceptační síti a pohodlí, které karty při placení v obchodech skýtají, se neustále zvyšuje podíl transakcí u obchodníků na celkových transakcích kartou. Předpokládáme, že do pěti let převýší podíl plateb kartami ve velkých městech a v moderních obchodních řetězcích podíl připadající na platby hotovostí,“ řekl Ján Čarný, generální ředitel společnosti MasterCard Europe pro Českou republiku a Slovensko.
Mezi aktivními uživateli platebních karet nejsou v České republice výrazné rozdíly mezi muži a ženami. 75 % držitelů má ukončené středoškolské vzdělání, vysokoškolský diplom získalo 17 % držitelů platebních karet.
Fakt, že se platební karty staly běžnou součástí života obyvatel České republiky, potvrzuje i rostoucí míra vzdělanosti držitelů platebních karet v této oblasti. Výzkum potvrdil větší znalosti jak jednotlivých druhů platebních karet (kreditní, debetní a charge karty), tak i jejich funkčnosti a možností použití.
Spotřebitelé jsou rovněž lépe informováni o poplatcích spojených s používáním platební karty. 56 % dotázaných správně uvedlo, že za platbu kartou u obchodníka v ČR není účtován žádný poplatek (oproti 44 % v roce 2002). 27 % dotázaných si naopak myslí, že je platba kartou u obchodníka v ČR zpoplatněna (oproti 35 % v minulém roce). Zbylí dotázaní nedokázali na otázku odpovědět. Horší vědomosti prokázali dotázaní v oblasti poplatků za transakce v zahraničí, kdy pouze 11 % držitelů správně odpovědělo, že platba u obchodníka v zahraničí není bankou nikterak zpoplatněna (oproti 7 % v roce 2002). 33 % dotázaných se mylně domnívá, že je platba u obchodníka v zahraničí zpoplatněna a zbylých 56 % na otázku neumělo odpovědět.
Průzkum se rovněž zabýval tím, jak tuzemští držitelé platebních karet své karty používají. Nejvíce respondentů (96 % dotázaných) uvedlo, že kartu používá k výběrům hotovosti z bankomatu. 78 % držitelů používá svou platební kartu při placení v obchodech a 24 % držitelů dobíjí prostřednictvím bankomatů předplacené telefonní karty mobilních operátorů. V zahraničí používá platební kartu pouze 11 % držitelů platebních karet z České republiky.
Nejčastějším místem použití platebních karet jsou hypermarkety a supermarkety (platební kartu zde používá 90 %, resp. 86 % dotázaných), prodejny oděvů a obuvi (46 %), čerpací stanice (45 %), prodejny spotřební elektroniky (42 %), nábytku (33 %) a restaurace (17 %).
Držitelé platebních karet jsou obecně velmi spokojeni s platební kartou jakožto pohodlným a bezpečným nástrojem placení. Pokud se přesto spotřebitelé setkali s problémem, v 72 % případů zaplatili vybrané zboží v hotovosti. 24 % dotázaných v případě problémů s terminálem opustilo obchod a dané zboží nakoupilo v jiném obchodě, 13 % zákazníků se vrátilo do obchodu později.
Výsledky průzkumu rovněž indikují, že počet platebních karet v České republice i nadále poroste. Ze 4 % dotázaných, kteří hodlají požádat banku o vydání platební karty (ať se již jedná o náhradu dosavadní karty, nebo o vydání karty zcela nové), tak učiní 2 % v příštích dvanácti měsících.
MasterCard International je vedoucí světový platební systém poskytující širokou škálu inovativních řešení, která podporují členské banky při poskytování debetních, kreditních, business-to-business a dalších platebních programů. Společnost MasterCard International řídí portfolio známých, široce přijímaných značek platebních karet MasterCard, MasterCard Electronic a Maestro a poskytuje své služby finančním institucím a zákazníkům ve 210 zemích světa.
– red –