V polovině června se v pražském hotelu Intercontinental uskutečnila mezinárodní dvoudenní konference pod názvem Corporate Communications in Enlarging Europe. Pořadatelem konference byla společnost MarcusEvans. Jelikož téma korporátní komunikace je relativně široké, odvíjela se odtud i šíře a různé pohledy prezentovaných příspěvků.
V průběhu celého setkání se za řečnickým pultem vystřídalo patnáct přednášejících z různých společností. Skladba prezentujících společností i jejich reputace (mající kořeny v tu pozitivních, tu v nepříliš pozitivních skutečnostech) si zasluhovaly pozornost, to se musí nechat. Posuďte sami: Nokia, Motorola, Unilever, Enron, BAT, Microsoft, Gripen a další.
Většina příspěvků byla prezentována formou case study, která vždy řešila postup při dosahování určitého cíle, před kterým daná společnost či značka stála.
I díky širokému zastoupení různých industrií (mobilní komunikace, tabákový průmysl, energetika, farmacie, fmcg, zbraně, elektronika, finančnictví) se tak účastníci konference dozvěděli různé věci o lobbyingu, public affairs, krizové komunikaci, budování brand awareness na trhu bojových letounů, nastavení interních pravidel (a jejich neustálého porušování) pro komunikaci s médii, ale i také něco o špatné komunikaci (tj. jak věci nedělat).
Úsměvné (a náhodné) bylo načasování vystoupení představitelky společnosti Gripen – ve stejný den se podepisovala smlouva o pronájmu letounů této značky pro potřeby Armády České republiky. Vězte, že i značka bojových letounů má přesně zpracovanou brand identity.
Jedním z často zmiňovaných témat (problémů) byl vztah „korporátní komunikace – CEO/CFO“. Jak zaznělo z úst několika přednášejících (a z auditoria bylo kvitováno), velkým problémem občas bývá „upovídanost“ generálních ředitelů před médii a z jejich strany nedoceňovaná role a přidaná hodnota, kterou korporátní komunikace má.
Mezi slovy bylo občas i možné vycítit narážky na to, že oddělení korporátní komunikace stále ještě nemá (a to i ve velkých globálních společnostech) místo za strategickým stolem a je na něj nahlíženo spatra. Zmínky také padaly o prokazování efektivnosti korporátní komunikace ve vztahu k tvorbě akcionářské hodnoty. Vskutku, často nelehký úkol.
K přednostem pořádající společnosti MarcusEvans jednoznačně patří schopnost zajistit opravdu špičkové a zajímavé společnosti, včetně jejich představitelů. Většinou se totiž nejedná o manažery z jakýchsi velmi vzdálených poboček, ale přímo o lidi z „headquarters“. To dodává prezentovaným materiálům kredibilitu.
Záběr industrií i prezentovaných témat byl dostatečně široký na to, aby si každý z účastníků konference našel to svoje a učinil si obrázek o tom, jakou roli korporátní komunikace hraje (a mohla hrát při větším využívání jejího potenciálu) v dosahování podnikatelských cílů a uspokojování všech stakeholders. Ten, kdo chtěl, byl zase o něco chytřejší.