Marketing

Praha má turistům co nabídnout, ale regiony zaostávají

Česká republika je pro turisty atraktivní relativně vysokou kvalitou služeb za přijatelnou cenu. Platí to ovšem pouze v Praze a lázeňských centrech, ostatní regiony v této nabídce výrazně zaostávají. Vyplývá to z analýzy, kterou si u Travel, Leisure & Tourism (součást společnosti KPMG Advisory Ltd.) objednalo Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR).

ČR má podle KPMG ve světě image bezpečné země s rozsáhlým historickým a kulturním dědictvím (kromě 12 míst na seznamech UNESCO je evidováno 177 národních kulturních památek) a atraktivní je rovněž četnými lázeňskými zařízeními. Známá je svou tradicí v produkci vína a piva, má velký počet golfových hřišť a destinací vhodných pro kongresovou turistiku. Výhodou je její poloha v centru Evropy v blízkosti důležitých trhů, z nichž zásadní význam pro cestovní ruch má především trh německý. Se vstupem země do EU a odstraněním některých překážek na hranicích země se navíc významně zjednodušilo cestování pro turisty z členských zemí EU.

Většina zahraničních návštěvníků je se svým pobytem spokojena, proto je třeba uvést na trh doposud nepříliš známé a nedostatečně propagované oblasti a atraktivity v regionech, které turisty přesvědčí k opakované návštěvě. Právě na propagaci regionů, a to jak pro zahraniční turisty, tak i na národní úrovni, by se mělo podle KPMG zaměřit úsilí institucí veřejného sektoru, které mají v oblasti rozvoje cestovního ruchu odpovídající pravomoci.

Oficiální a úplný seznam atraktivních míst doposud neexistuje na národní ani regionální úrovni. Nabídka služeb rovněž neodpovídá všem požadavkům trhu a je poněkud jednotvárná. Například lázeňské destinace se zaměřují hlavně na starší generaci a hosty, jejichž pobyt hradí zdravotní pojišťovna, a opomíjejí nabídku služeb v oblasti zdravého životního stylu (wellness). Venkovská turistika se zase zaměřuje téměř pouze na ubytovací služby a nenabízí takřka žádné další doplňkové programy. Pivovary nevyužívají popularity země coby předního výrobce piva a nezakládají návštěvnická centra a muzea. KPMG rovněž ve své zprávě konstatuje, že turistická informační střediska nejsou jednotně organizována a standardizována, což návštěvníkům komplikuje orientaci i snadný přístup k informacím.

KPMG rovněž poukazuje na smutnou skutečnost, že úroveň DPH u ubytovacích a stravovacích zařízení je jedna z nejvyšších v zemích EU, chybí tradiční pohostinnost, u některých poskytovatelů služeb převládají návyky z minulých dob a pracovníci v sektoru cestovního ruchu mají nízkou úroveň jazykových znalostí. Již známým nešvarem je nelegální používání dvojích cen.

V oblasti kongresové turistiky má sice Česká republika poměrně rozsáhlé kapacity, ale ty se soustřeďují zejména do Prahy a potýkají se s nedostatkem potřebných výstavních prostor v blízkosti.

Podle KPMG v zahraničí dosud neexistuje dobře definovaný obraz České republiky, image země je proto nutné dále propagovat. Na politické a vládní úrovni není dosud cestovní ruch dostatečně uznáván a standardně vnímán jako jedno z odvětví národní ekonomiky a jeho význam je tudíž podceňován, přestože jeho cca 12% podíl na tvorbě HDP a podstatný podíl na celkovém počtu zaměstnaných ho vyzdvihuje na klíčovou pozici.

Pro Českou republiku je včasné využití nových trendů v cestovním ruchu příležitostí. Především jde o narůstající počet návštěvníků ze zemí východní a jižní Evropy, rostoucí tendence k cestování starší populace (jinam než do lázní) a poptávku po speciálních programech (cykloturistika, golf). Příležitostí by mohl být rovněž růst potřeby bezpečných destinací. V této oblasti má ČR velmi příznivou image, kterou by mohlo dále podpořit například zavedení speciální turistické policie v nejvíce navštěvovaných místech. Po vstupu do EU je rovněž třeba propagovat ČR jako zemi odlišnou od dalších nových členských států.

Ke zpracování výsledků použila společnost KPMG dostupné publikace MMR a agentury Czechtourism, osobní hloubkové pohovory a internetové dotazníky s 27 organizacemi a společnostmi, které se věnují cestovnímu ruchu (OREA Hotels, Národní federace hotelů a restaurací, Czechtourism, HO.RE.KA, Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, útvary cestovního ruchu krajských úřadů, Sdružení Jižní Čechy pohostinné a magistráty vybraných městských aglomerací).

– red –

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!