Marketing

Fleet management – správa vozového parku

V červnu pořádala společnost Incoma Consult v brněnském hotelu Holiday Inn konferenci s názvem Fleet management – správa vozového parku. Tato akce se konala souběžně s výstavou nákladních automobilů Autotec 2004, proto se některá přednášená témata vztahovala také k provozování vozových parků užitkových a nákladních automobilů.

Jak je zvykem u akcí, které pořádá společnost Incoma, lze rozdělit přednášející do třech oborů:
a) zástupci výzkumu a poradenství (Incoma, časopis Trucker, Bongrain)
b) zástupci provozovatelů vozových parků (Kofola, Česká pošta)
c) zástupci firem nabízejících podpůrné programy pro fleet manažery (Kvados, Scania, Barum Continental)

Správa vozového parku je součástí firemní logistiky. Klíčovým ukazatelem pro hodnocení úrovně je míra optimalizace procesů a minimalizace nákladů s maximálním efektem. V současné době výrazně klesají dopravní výkony ve vlastní režii, v horizontu 10 let budou dopravní úkony prováděny ze 75-80% outsorcingem.

Pro potřeby definování nabízených vozidel jsou vyčleněny dvě základní skupiny v oblasti nákladní dopravy:
Segment N1 – lehké užitkové automobily
Segmenty N2, N3 – střední a těžké nákladní automobily

Za zajímavé zjištění považuji výrazný nárůst používání internetových stránek jako nástroj předávání informací od prodejců zákazníkům. Klasický a nejčastěji používaný zdroj pomocí osobního jednání s prodejcem zůstává také důležitý, důraz se na něj klade až v poslední fázi nákupního rozhodování. Schopnosti prodávajícího jsou klíčové zejména v segmentaci N2 a N3. Denní tisk a Outdoor jsou jako nosiče informací na ústupu.

Velká část diskuse byla na téma jak financovat nákup nového vozidla pro firemní flotilu. Klasické formy nákupu za hotové či finanční leasing stále více předbíhá nové forma operativního leasingu. Velmi se mi líbí příměr, který srovnává postoj firem vůči formě pořizování vozového parku. Zatímco ten kdo financuje auta pomocí finančního leasingu chce vozidla vlastnit, naproti tomu, kdo využívá operativní leasing, ten chce vozidla provozovat. Za nejhorší variantu označili přednášející formu platby v hotovosti.
Většina firem, které opravdu chtějí optimalizovat správu vozového parku musí mít svoji vlastní „vozovou politiku“ (car policy). Tato je postavena na základních otázkách. Jsme schopni efektivně nakupovat a hlavně prodávat auta? Dokážu zajistit kvalitní servis? Jak bude probíhat fakturace? Kdo s kým bude komunikovat? Jsme schopni vše řádně kontrolovat?
Zvládnu vše sám, nebo některé úkony vyčlením? Z odpovědí na tyto otázky by mělo být zřejmé, jak budu nakupovat vozy do firmy. Budu je vlastnit, či je pořídím na finanční leasing nebo operativní leasing. Každá společnost se musí rozhodnout sama, ale trend hlavně u větších firem je jasný. K tomuto tématu byla prezentována případová studie společnosti Kofola, kde finanční ředitel Renné Sommer ukázal klady i zápory jednotlivých forem financování vozidel v parku.

V moderní logistice se neustále prohlubuje nastolený trend k :
a) outsourcingu – přenechávání všeho co není hlavní business na dopravní firmy
b) globalizaci – dokonalá znalost vlastního zákazníka, dostatek prostředků, mít náskok před konkurencí
c) tvorbě aliancí
d) specializaci

Existuje mnoho nástrojů, které jsou používány pro zvýšení efektivity přepravy zboží. Jedním z nich může být využití telematiky od firmy SCANIA pro hospodárnou přepravu. Ke snížení nákladů dochází pomocí:
a) řízením spotřeby paliva (práce s řidiči), údaje o jízdě jsou on-line předávány dispečerovi nebo majiteli, podle případové studie lze užitím telematiky ušetřit až 15 000 Kč za měsíc na jedno nákladní vozidlo kategorie N3
b) maximální využitelnost a vytěžitelnost vozidla – logistika zakázek, informace od řidiče

Další systém Continental Tyre Management od firmy Barum Continental optimalizuje používání pneumatik:
a) fakturace na základě pevné měsíční sazby za vozidlo
b) vyrovnání na konci roku
c) úvěrování
d) reporty, analýzy

V druhé části dne byl také prezentován nástroj pro mobilní komunikci myAvis od české společnosti Kvados. Jedná se o softwarovou aplikaci pro uživatele, kteří většinu svého pracovního času stráví mimo kancelář. Funkčnost aplikace je navržena především pro prodejní, marketingové a distribuční společnosti a umožňuje u všech zákazníků společnosti efektivní řízení obchodních procesů. Aplikace se používá na přenosném mobilní zařízení PDA/Pocket Psc. Řidiči mohou také tuto aplikaci využít pro optimalizaci logistiky a vhodně mohou přizpůsobit trasu své cesty při rozvážce zboží či obchodníci zefektivnit cestu za zákazníky.

Proces optimalizace správy vozového parku je nikdy nekončící sled náročných úkonů a nyní v době zvyšující se konkurence se může stát jedním z důležitých kroků jak ušetřit firemní náklady.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!