Nová studie, kterou vypracovala společnost HPI Research Group pro společnost Nokia, vyzdvihla možnosti marketingu cíleného na spotřebitele prostřednictvím jejich mobilních telefonů – tzv. „m-marketingu“.
Studie prokázala, že uživatelé mobilních telefonů, kteří tvoří jádro tohoto trhu (věkové rozmezí 16-45 let) jsou nejen vnímaví vůči m-marketingu, ale v určitých situacích by dokonce takovouto možnost dovědět se o zboží a službách přivítali.
Pracovníci HPI se ptali během června 2001 více než 3300 lidí z jedenácti klíčových světových trhů. Jednalo se o trhy v Brazílii, Dánsku, Německu, Itálii, Japonsku, Koreji, Singapuru, Španělsku, Švédsku, ve Spojeném království a Spojených státech.
Všichni respondenti byli dotazováni na to, jak by vnímali m-marketing týkající se prodeje ve formě obdržených zpráv SMS. Na dotaz týkající se dostávání elektronických kupónů, které by si mohli nechat proplatit v nedalekém obchodě, 88 % respondentů uvedlo, že vůči takovému typu marketingu by byli vnímaví. Téměř třetina (31 %) vyjádřila více nadšení, když prohlásila, že takový marketing by vlastně uvítala.
Studie určila čtyři klíčové faktory, které jsou pro přijetí spotřebiteli významné:
- Volba – mít možnost rozhodnout se, zda takové zprávy budou přijímat či nikoli
- Kontrola – moci takové zprávy snadno ignorovat
- Personalizace – moci filtrovat druhy obdržených zpráv
- Vzájemná výhoda – dostat něco zpět, např. slevu na danou službu
Část studie se týká spotřebitelů, kteří projevili zájem o mobilní vizuální zábavu. Pro více než tři čtvrtiny z nich (76 %) by bylo přijatelné, kdyby programy, na které se dívají, doprovázely krátké reklamy.
Více než polovina (51 %) těchto respondentů se vyjádřilo, že by reklamu nevnímali jako obtěžování, pokud by jim byla nabízena stejným způsobem jako v televizi.
Respondenti byli též dotazováni, zda by pro ně bylo přijatelné dostávat „nějakou tu reklamu“ prostřednictvím mobilního telefonu, pokud by se tím snížily jejich náklady na mobilní služby. Téměř devět respondentů z deseti (86 %) by s tím souhlasilo a navíc poznamenali, že m-marketing by byl mnohem lépe přijímán, kdyby byl vnímán jako výhoda pro koncové uživatele.