Komunikace

Psaný projev – Jak zaujmout? (5. – firemní video prezentace)

Určitě si říkáte, proč dneska budete číst o firemní video prezentaci a jak to souvisí s celým cyklem o psaném projevu? Mohu Vám říci, že dosti úzce.
Pokud však chcete dělat svou firemní video dokumentaci jen proto, že Váš kolega si koupil novou videokameru a nabídl se, že Vám něco natočí, tak zde není samozřejmě provázanost žádná. Ale jak víme, máme nakupovat u odborníků, a to platí také v tomto případě. Vždyť každá, i sebe kratší video prezentace, je takový malý film, ke kterému je třeba velmi detailní přípravy, a tedy napsání scénáře. Samozřejmě, že to není literární (literární povídka), ale určitě musí být bodový, který obsahuje scény, záběry, postavy, a podobně. Opět i zde se dá říci, že pečlivá a včasná příprava ušetří nejen hodně času, ale také dosti peněz.

Co všechno lze video prezentací představit? Samozřejmě se nápadům meze nekladou, ale základní a nejpoužívanější firemní videa jsou tato:
a) představení firmy a jejich vedoucích pracovníků,
b) představení výrobků a služeb,
c) záznam významné firemní události,
d) osobní.

a) představení firmy a jejich vedoucích pracovníků
Představení firmy si jistě dokážete představit, obzvlášť když je dotyčná firma velká a ještě navíc má několik poboček.
Video prezentace může názorně přiblížit jednotlivé pobočky, nejen co se týče budov a pracovních míst, ale také může ukázat město, kde se pobočka nachází či některé zajímavosti. Ředitel firmy může vystoupit před kameru a říci pár slov. Také mohou být představeni vedoucí pracovníci jednotlivých poboček a důležitých oddělení.
Tento video materiál se v drtivé většině používá pro B2B klienty a odbornou veřejnost.

b) představení výrobků a služeb
Výrobky či služby poskytuje každá firma, měl by se tedy stát tento typ prezentace základem.
O tom jak představíme své výrobky a služby záleží na tom, pro koho jsou určeny. Zcela jinak bude video prezentace vypadat pro odborníky a B2B zákazníky a zcela jinak pro širokou veřejnost. Pro B2B diváky použijeme více odborných termínů, ukázku výroby, kontrolu jakosti, představení kontaktních osob, případně postup při reklamaci. Pro koncové zákazníky musíme detailně představit své výrobky a služby hlavně z jejich pohledu. Tedy jakým způsobem je využijí, kde je koupí a opět jak probíhají reklamace.

c) záznam významné firemní události
Ve většině případů se vytváří tento záznam jen pro firemní archiv. Jedná se především o vánoční setkání se zaměstnanci, oslavu důležitého výročí firmy či důležitého pracovníka, výjezdní zasedání, firemní školení a jiné firemní aktivity. I když můžete namítnout, že tyto akce může natočit kdokoliv, máte pravdu. Ale výsledek bude podle toho také vypadat. Když mi nevěříte, zkuste někdy udělat obojí. Váš zaměstnanec to jistě chtěl natočit zadarmo, tak ať se ukáže! Videoprofesionál bude pracovat také. Nedokážete si představit, jak zajímavé je tyto dva filmy srovnat. Roztřesené záběry, špatný střih, improvizace, kdy je opomenuta důležitá věc, se už nedají vrátit zpět. Zaplacené peníze se tedy skutečně vyplatí.
Další záznamy jsou akce s klienty, odbornou veřejností či dokonce s médii. Jedná se především o vánočním setkání s klienty, dealerská setkání, tiskové konference a jiné. Tyto video prezentace nebudou už schované jen ve firmě, ale seznámí se s nimi i jiné firmy, případně další subjekty. Tady je už využití profesionálních služeb nutností!

d) osobní
Určitě teď přemýšlíte, co touto osobní kategorií myslím. Tak já Vás nebudu napínat. Video prezentace tohoto typu nejsou používány tak často, jak by mohly, ale právě proto vždy překvapí.
Jedná se totiž o videa spojená s konkrétním člověkem. Může to být firemní oslavenec, zaměstnanec odcházející do důchodu i oslavenec, který je klíčovým zákazníkem či důležitou osobou ve spolupracující firmě.
Tento typ video prezentace by měl obsahovat poděkování a přání lidí, obrázky firmy, co nejvíce známých pracovníků a pohledy na pracoviště, na kterém pracoval či pracuje.

Jak postupovat při spolupráci s odborníkem
V prvé řadě je třeba připomenout, že odborník je partner, který Vám chce pomoci a co nejlépe dělat svou práci.
Nejdůležitější je první schůzka, na které si je třeba ujasnit, jaká akce se bude zaznamenávat, jakému typu diváka bude video určeno a k čemu má sloužit. Je třeba také určit dobu natáčení a jaké věci chcete natočit. Po vyslechnutí nápadů odborník navrhne svoji vizi. V případě dohody a schválení cenové kalkulace, vypracuje bodový scénář, ve kterém je vše detailně navrženo. Také nabídne jaké efekty se použijí, jako například komentář, hudba, střihové efekty, texty a podobně. Příprava zabere druhou největší část celé tvorby video prezentace.

Po přípravě odborník předem navštíví místo natáčení, aby se s ním detailně seznámil. Zajímají ho především místa, odkud se dá natáčet a přemísťování na místa jiná. Také úhly pohledu jsou důležité, aby bylo vše dobře vidět a nic zbytečně nepřekáželo v záběru či nestínilo. Při natáčení je odborník plně zabrán nejen do současného natáčení, ale také do plánování věcí dalších. Ze své zkušenosti s natáčením firemních konferencí, vím, že je třeba, aby se kameraman dostal všude. I když se Vám zdá, že zrovna zde by točit nemusel, nemějte obavu. Tímto záběrem chce něco zajímavého filmově říci a kdyby to mělo někoho poškodit, sám to pozná a záběr nepoužije.

Největší část tvorby stráví odborník u počítače při střihu videa. Nezdá se to, ale je to skutečně tak. Navíc, čím má být video kratší, tím paradoxně se při střihu stráví více času. Například současný videoklip, trvající tři nebo tři a půl minuty, má přibližně sto dvacet střihů! Není totiž moc velký problém video natočit, ale sestavit vše dohromady, aby záběry tvořily kompaktní celek navíc v určitém rytmu záběrů. Editace se dokončuje přidáním hudby, komentářů a titulků.

Celkový video záznam se digitálně uloží do souboru, odkud se dá přemístit na médium. Dříve se video prezentace uchovávaly na videokazetách, nyní se dají velmi snadno vypálit na CD a dokonce se dají použít i na firemních webových stránkách. Zde může mít k nim přístup i široká veřejnost (což se týká nejvíce video prezentace typu b a a – viz výše).

Obraz řekne více než text či slova. Svou názorností a jednoznačností představí v několika minutách tolik, jako hodně stran textu. Navíc je výborné předvést své produkty a služby v pohybu, v konkrétních situacích a na konkrétních místech.
Uvidíte, že Vaší novou firemní prezentací získáte nejen nové zákazníky či obchodní kontakty, ale především image zajímavé firmy, která používá názorné a vděčné médium a ví, jak zaujmout!

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!