Výzkum trhu

Lidé očekávají od lékárníka odbornou radu a příjemné vystupování

Nejčastěji uvažovaným faktorem při výběru lékárny je její dostupnost. Lidé očekávají od lékárníka zejména odbornou radu při výběru léku a příjemné vystupování. Většina osob by neměnila zaběhnuté pravidlo a trvá na tom, že i volně prodejné léky by měly být dostupné pouze v lékárnách.

Vyplývá to z reprezentativního výzkumu mezi 1 000 náhodně vybraných respondentů ČR ve věku 15 – 79 let, který v dubnu tohoto roku realizovala společnost GfK Praha.

Otázka č. 1: Podle čeho si nejčastěji vybíráte lékárnu, když jdete léky koupit nebo vyzvednout na lékařský předpis?

  • Pro každého druhého respondenta je nejčastěji uvažovaným faktorem při výběru lékárny její dostupnost.
  • Více než čtvrtina respondentů (27 %) vybírá svou lékárnu v blízkosti navštíveného lékaře. Další více než pětina dotázaných osob (23 %) zvolí lékárnu v blízkosti bydliště. Lékárnu v blízkém dosahu pracoviště si vybírají 4 % osob.
  • Každý šestý Čech má svoji jednu oblíbenou lékárnu (18 %). Více než desetina lidí (12 %) navštěvuje lékárny nahodile.
  • Úroveň cen je důvodem pro výběr určité lékárny pro 6 % respondentů.
  • Slevy, akce, vzorky a další nabízené výhody jsou hlavním motivem pro navštívení konkrétní lékárny u 2 % dotázaných.

Otázka č. 2: Co očekáváte od lékárníka/lékárnice?

  • Respondenti očekávají od lékárníka zejména odbornou radu při výběru léku, v tomto smyslu odpověděla více než polovina dotázaných osob (59 %).
  • Pro každého druhého respondenta je také důležitým faktorem ochota a příjemné vystupování ze strany lékárníka či lékárnice.
  • Téměř polovina osob také od lékárníka či lékárnice očekává aktivní přístup a doporučení při volbě léku na zdravotní problémy.
  • Informace o cenách je čtvrtým nejčastěji zmiňovaným aspektem ve vztahu lékárník a zákazník.
  • Existuje také část osob, která od lékárníka očekává pouze obsluhu – vydání léku.

Otázka č. 3: V jakých možných typech prodejen by podle Vás měla být prodávána většina volně prodejných léků (těch co nejsou na lékařský předpis)?

  • Pětina dotázaných zastává názor, že volně prodejné léky by měly být prodávány i v hypermarketech a supermarketech.
  • Dalších 15 % respondentů si dovede představit situaci, kdy by si léky koupili i u benzinových čerpadel.
  • Více než desetina dotázaných by volně prodejné léky zakoupila i v prodejnách potravin (12 %).
  • Většina dotázaných by neměnila zaběhnuté pravidlo a trvá na tom, že i volně prodejné léky by měly být dostupné pouze v lékárnách (63 %).

Jak vyplývá z výsledků výzkumu mladší respondenti (do 44 let) častěji navštěvují lékárny nahodile. V menší míře než příslušníci starší populace očekávají od lékárníka aktivní přístup při volbě léku na jejich zdravotní problémy. Mezi staršími respondenty (nad 45 let) jsou častěji osoby loajální k určité lékárně. Starší občané vyžadují od lékárníka aktivní přístup a doporučení. Dostupnost lékárny je s rostoucím věkem častěji požadovaným faktorem při její volbě.

Ke zmapování vztahu obyvatel k lékárnám bylo využito metody osobního dotazování (Face to Face), rozhovory probíhaly podle strukturovaného dotazníku, a to v rámci vícetématického šetření OMNIBUS. Pro tvorbu výběrového souboru bylo využito metody náhodného stratifikovaného výběru (Random Address). Celkem bylo dosaženo 1 075 řádně uskutečněných rozhovorů s obyvatelstvem ve věku 15 až 79 let v celé České republice. Získaná data byla vícefaktorově převážena podle posledních výsledků sčítání lidu ČSÚ, a to na soubor 1 000 osob. Převážením dat je dosaženo shody struktury výběrového souboru se strukturou souboru základního (populace ČR).

– red –

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!