Globální průzkum provedený pro společnost Nokia ukázal, že mobilní obsah představuje slibný tržní potenciál, a že jsou účastníci průzkumu připraveni platit za něj o 28 % více než dnes. Tento průzkum veřejného mínění provedla mezinárodní společnost NOP World v devíti zemích Severní Ameriky, Evropy a Asie. Cílem průzkumu bylo zjistit, jakému mobilnímu obsahu dávají lidé přednost, jakým způsobem má být obsah dodáván (stahování, streaming nebo surfování) a kolik jsou zákazníci ochotni za něj zaplatit. Základ výzkumu tvoří rozhovory s lidmi, kteří používají mobilní telefony a mají přístup na internet.
Hlavní závěry průzkumu naznačují, že zákazníci dávají přednost obsahu týkajícímu se zábavy a informací, které jsou považovány za užitečné v moderním životě. Celkově se zdá, že vylepšené služby vyvolávají větší zájem. Při plné dostupnosti by dokonce mohly vést zákazníky k omezení používání novin, televize a internetu.
Studie rovněž ukázala, že zákazníci jsou ochotni utratit výrazně více peněz za nové služby spojené s mobilním obsahem. Také poskytovatelé služeb budou muset více objasnit jednotlivé možnosti a odlišit své služby tak, aby byly vhodné pro všechny věkové skupiny.
Konkrétně mladí zákazníci jsou připraveni zaplatit měsíčně až deset euro navíc. Tato částka značně klesá se stoupajícím věkem dotázaných. Naopak pohlaví je méně důležité než věk. Studie ukázala, že mezi muži a ženami nejsou žádné zásadní rozdíly, pokud jde o připravenost vydat více prostředků na mobilní služby.
Toto zjištění platí i pro celkový zájem o mobilní obsah. Studie uvádí, že se muži a ženy o mobilní obsah zajímají stejně, s výjimkou sportovních informací, které zajímají 52 procent mužů, ale jen 29 procent žen. I v tomto případě byl zájem mladších dotazovaných větší než u starších respondentů.
Co se týká způsobu získávání mobilního obsahu, celkově zvítězilo surfování před stahováním a streamingem, ale vždy v závislosti na konkrétním druhu mobilního obsahu. Stahování je vhodné pro hry a hudbu, zatímco streaming a surfování jsou považovány za nejvhodnější metody v tom případě, kdy se informace často aktualizují. Při čtení místních zpráv je vysoká preference streamingu nebo stahování. Překvapivé může být zjištění, že způsob poskytování obsahu neovlivňuje výši částky, kterou jsou zákazníci připraveni utratit. Hlavním faktorem je v tomto případě typ obsahu.
V aktuálním žebříčku používání mobilního obsahu vede stahování vyzváněcích melodií (využíváno 40 procenty respondentů), na druhém místě je stahování obrázků a spořičů obrazovky (22 procent). Avšak současné služby spojené s mobilním obsahem jsou považovány za příliš drahé. Například 48 procent těch, kteří ještě nikdy žádnou službu mobilního obsahu nevyužili, uvádí nižší ceny jako klíčový faktor, který by je zlákal k použití služeb mobilního obsahu.
Průzkum také ukázal, že otázky techniky a osobního přístupu budou působit jako překážka, pokud nebudou odpovídajícím způsobem vyřešeny, konkrétně vylepšením designu služeb, marketingu a zákaznické podpory. I zde je věk důležitý. Například starší uživatelé potřebují více vysvětlovat a pomáhat, zatímco mladší uživatelé mají různá očekávání co se týče jednoduchosti obsluhy vzhledem k jejich větší obeznámenosti s internetem.
„Toto je jedna z nejkomplexnějších studií zabývajících se otázkou, co zákazníci od nového mobilního obsahu vlastně chtějí“, říká Janne Laiho, vedoucí oddělení End User Research společnosti Nokia. „Věk jako rozhodující faktor není u nových služeb nic překvapivého, ale tento průzkum odhaluje opravdu značný rozdíl mezi mladými a těmi staršími. To by mohlo být důležité pro operátory na vyspělých trzích, kde populace stárne a má větší vliv než mladší věkové skupiny. Náš průzkum ukazuje, že současné překážky je možné překonat poměrně jednoduchými změnami, a pak bude mobilní obsah představovat pro ostatní média opravdovou konkurenci i u zákazníků ve vyšších věkových skupinách.“
Průzkum provedený společností NOP World se hlavně zabýval měřením preferencí jednotlivých typů mobilního obsahu, kvantifikací preferencí způsobu poskytování v závislosti na konkrétním typu obsahu, a zjišťováním, kolik by byli zákazníci ochotni zaplatit za vylepšený mobilní obsah. Zkoumána byla velká škála mobilního obsahu ze všech oblastí včetně kinematografie (programy, ukázky a kritiky), hudby (žebříčky, nabídka koncertů, poslech hudby či sledování klipů), zpráv a počasí, sportu (výsledky, ukázky, přímé přenosy), her a zábavy (kam do restaurace, cestovní informace, televizní programy, drby ze světa celebrit, sledování televize).
Kvalitativní průzkum proběhl v osmi zemích (Spojené státy, Velká Británie, Německo, Francie, Dánsko, Estonsko, Jižní Korea a Řecko) prostřednictvím rozhovorů s uživateli mobilního obsahu a internetu. Kvantitativní průzkum respondentů, kteří vlastní mobilní telefon a používají internet, proběhl v těchto osmi zemích a navíc na Filipínách.
Mobilní datové služby představují 30 procent tržeb operátorů (nárůst z 10 procent). Nokia pomáhá poskytovatelům služeb při zavádění základní síťové infrastruktury na tvorbu, poskytování a účtování širšího spektra současných a budoucích multimediálních služeb. Nokia například přišla s novým řešením Intelligent Content Delivery pro přenos multimediálních dat a flexibilní účtování za služby a také se systémem IP Multimedia Subsystem, který umožňuje využití nových interaktivních mobilních datových a hlasových služeb.
– pk –