Reklamu na nějaký tištěný titul – noviny nebo časopisy v poslední době slyšely nebo viděly téměř dvě třetiny obyvatel ČR. Nejčastěji se občanům ČR spontánně vybaví reklama na časopis ANO a Vlasta a deník Super. Nejčastěji se občané ČR setkávají s reklamou na časopisy v televizi. Nejvíce se líbí reklama na časopis Vlasta, Tina a Chvilka pro Tebe. Čtvrtina občanů České republiky tvrdí, že reklama na noviny a časopisy je k jejich nákupu nemotivuje nikdy, třetinu motivuje málokdy.
Společnost Taylor Nelson Sofres Factum položila v rámci svého programu FACTUM Omnibus několik otázek týkajících se vnímaní a vlivu reklamy na tisková periodika. Šetření, jehož výsledky uvádíme, proběhlo koncem listopadu 2001 (21.11.-28.11.) na reprezentativním vzorku 967 občanů ČR ve věku od 15 let, získaném kvótním výběrem.
Dvě třetiny občanů ČR (63,8 %) odpověděly, že v poslední době zaznamenaly nějakou reklamu na noviny nebo časopisy. Jsou to častěji ženy (72,9 %) než muži (54 %), osoby mladšího věku, bez rozdílu vzdělání. Obecně platí, že registrování reklamy přímo souvisí i se vztahem k inzerovanému titulu. Konkrétně čtenáři, respektive čtenářky periodika, si statisticky významně častěji vybavují reklamu na “svůj titul”. Jistou výjimkou je v tomto ohledu deník Super, jehož reklamní kampaň odstartovala v dubnu 2001, kdy začal vycházet jako deník.
A/ Spontánní znalost reklamy na tisková periodika
Respondenti nejčastěji spontánně uváděli, že se v poslední době setkali s reklamou na časopis ANO a Vlasta (13,8 %). Reklamu na časopisy si častěji vybavují ženy, občané ve věku od 45 let s nižším a středním vzděláním. Další poměrně často spontánně uváděným titulem je deník Super (13 %). Tuto reklamu častěji registrovali muži nad 45 let, osoby středního a vysokoškolského vzdělání. Dále je spontánně zmiňována reklama na časopisecké tituly: Story (8,8 %), Týdeník Květy ( 8,7 %) a Šťastný Jim (7,5 %). Reklama na časopisy oslovuje více ženy, a ty si ji také více pamatují.
Spontánní znalost reklamy (údaje v %)
Titul | Ano |
ANO | 13,8 |
Vlasta | 13,8 |
Super | 13,0 |
Story | 8,8 |
Týdeník Květy | 8,7 |
Šťastný Jim | 7,5 |
Tina | 6,3 |
Překvapení | 6,0 |
Rytmus života | 4,5 |
Žena a život | 3,8 |
B/ Kde se v médiích s reklamou na noviny a časopisy nejčastěji setkáváte
Občané ČR se nejčastěji s reklamou na tištěná periodika setkávají v televizi (72 %). Tento reklamní nosič více uvádějí ženy. S radiem jako reklamním nosičem pro inzerci tištěných periodik (uvedlo 8%) se více setkávají muži. Inzerci novin a časopisů na billboardech registruje 6 % respondentů, spíše žen. Skutečnost, že muži více čtou denní tisk, má zřejmě za následek, že v tomto druhu media i častěji registrují inzerci na ostatní tištěná periodika (5 %).
Kde se s reklamou na noviny a časopisy nejčastěji setkáváte? ( údaje v %)
Televize | 72 |
Radio | 8 |
Billboardy | 6 |
Denní tisk- noviny | 5 |
Jiné časopisy | 5 |
Letáky | 3 |
Jinde | 1 |
C/ Líbivost reklamy
Více jak polovina populace v ČR zastává názor, že reklama na tištěná média, kterou shlédli, se jim spíše líbila. Nejlíbivější je reklama na časopis Vlasta, Tina a Chvilka pro Tebe, líbila se 86 % respondentů. Naopak nejméně se líbí reklama na deníky Super a Blesk. Obecně se reklama na časopisy a noviny více líbí ženám, občanům bez rozdílu věku s nižším a středním vzděláním.
Jak se líbila reklama na: . … (údaje v %, dopočet do 100% tvoří odpovědi nevím, neodpověděl )
Titul | Velmi se mi líbila | Spíše se mi líbila | Spíše se mi nelíbila | Vůbec se mi nelíbila | Průměr |
Vlasta | 28,4 | 57,8 | 9,4 | 3,6 | 1,88 |
Tina | 27,3 | 56,5 | 11,6 | 3,1 | 1,9 |
Chvilka pro Tebe | 20,9 | 65,3 | 13,8 | 0 | 1,93 |
Týdeník Květy | 27,6 | 46,7 | 18,2 | 5,0 | 2,01 |
Žena a život | 23,3 | 57,0 | 11,4 | 8,2 | 2,05 |
Překvapení | 16,8 | 62,4 | 15,7 | 3,4 | 2,06 |
Rytmus života | 19,4 | 55,5 | 19,7 | 5,4 | 2,11 |
ANO | 14,9 | 60,6 | 17,0 | 5,8 | 2,14 |
Šťastný Jim | 15,4 | 59,3 | 13,5 | 9,0 | 2,17 |
Story | 11,4 | 64,1 | 15,4 | 8,1 | 2,2 |
Blesk | 0 | 47,5 | 32,4 | 12,2 | 2,62 |
Super | 8,6 | 39,0 | 29,3 | 21,8 | 2,65 |
D/ Schopnost reklamy na noviny a časopisy motivovat ke koupi
Pouze desetina populace ČR (10,1 %) se podle svého vyjádření nechá ovlivnit reklamou a inzerovaný časopis či noviny si zakoupí. Jsou to především ženy, občané mladšího a středního věku, se základním popřípadě středním vzděláním. Naopak více než jedna čtvrtina populace (tj. 27%) tvrdí, že reklamou se ke koupi ovlivnit nenechá nikdy a třetina (34,0 %) se nechá ovlivnit podle svých výpovědí málokdy. V této skupině spíše převažují muži, osoby starší 60 let, se základním vzděláním. Čtvrtina (28,7 %) populace nemá jednoznačný názor, tvrdí, že reklama je ovlivní ke koupi v případě, když je zaujme některé z inzerovaných témat, jež jsou obsahem daného čísla. Konkrétnímu vábení podléhají více ženy, osoby mladšího věku se středním a vyšším vzděláním. Nepatrné množství populace, pouze 1,9 % tvrdí, že reklama je ovlivňuje za všech okolností a v každém případě. Tvrdí to o sobě především ženy, občané středních let se základním vzděláním.
Reklama motivuje, podle výpovědí respondentů, ke koupi titulu čtenáře deníků Super (17,4 %) bývá ovlivněno většinou nebo vždy) a deníku Blesk (12,1 % bývá ovlivněno většinou nebo vždy). U časopisů bývá reklamou ke koupi motivován větší podíl respondentů. Nejvíce ovlivnitelní jsou podle svých odpovědí čtenáři Šťastného Jima (většinou nebo vždy 24,3 %), Tiny (většinou nebo vždy 20,3 %) a Ženy a život ( většinou nebo vždy 23 %). Naopak nikdy se reklamou nenechají ovlivnit čtenáři deníku Právo (33,2 %) a časopisů Ring (21,2 %) , Reflex (18,9 %) a Vlasta ( 17,4 %).
Inspiruje Vás reklama na časopis k jeho koupi (údaje v %)
Vždy | 1,9 |
Většinou ano | 8,2 |
Někdy, když mne téma zaujme | 28,7 |
Málokdy | 34,0 |
Nikdy | 27,0 |
Pro další informace kontaktujte:
Iva Petrová, Tel.: +420 2 2166 9159