Společnost top vision uspořádala 24.-25. března setkání produktových manažerů s cílem vyměnit si zkušenosti a názory na etapy řízení produktů v podnikové praxi.
Zajímavá diskuse vznikla při vystoupení Petra Bočka z Českého Mobilu na téma projektového řízení v Product Managementu. Účastníci se shodli, že jak projektové řízení, tak i řízení produktové může mít své výsledky. Paradoxně však všichni účastníci ve své praxi využívají řízení produktové. Proč mu dávají přednost? Hlavně kvůli rozdílné motivaci produktového a projektového manažera.
Všichni účastníci semináře uvádí přednost produktového řízení v motivaci produktového manažera prostřednictvím vidiny nejlepšího produktu pro zákazníka. Objeví-li se v průběhu implementace produktu možnost inovace, jež může přinést nárůst obratu, PM nemá problém pozměnit zadání, aby produkt vylepšil. Někdy i za cenu posunutí celého projektu. Dle Tomáše Košky z Microsoftu není potřeba být nervózní ze změn marketingového plánu, a to ani když k nim dochází např. měsíc po jeho schválení. Plán se naopak musí flexibilně přizpůsobovat aktuální situaci. Extrémem je však neustálé vylepšování produktu, které zpožďuje plán a zákazník jej neocení.
Druhým pohledem je, že produktovému manažerovi zabere vývoj a zavádění nového produktu zhruba 80-90% času, což je obvykle na úkor stávajícího sortimentu. Podílení se na vývoji nových produktů je vždy atraktivnější než udržování stávajících, protože co funguje průběžně není příliš vidět. Péče o stávající výrobky obvykle nebývá ani tolik uznávána. V této situaci se ukazuje umění nadřízených motivovat produktového manažera i k údržbě stávajícího sortimentu.
Nezastupitelnou úlohu projektového manažera identifikovali praktici v situacích, kdy projekt nového výrobku přesahuje přes různá oddělení, či je-li termín ukončení a předání produktu klíčový. Motivací projektového manažera je hlavně splnění naplánovaného průběhu projektu a včasné předání produktu. Má neocenitelnou roli v koordinaci participujících zaměstnanců. Dle slov Petra Bočka může být ideálním řešením najmutí externího projektového manažera, který je ve firmě pouze po dobu trvání projektu. Má podporu top managementu, který o jeho najmutí rozhoduje. Po skončení projektu jej zhodnotí, předá produktovému manažeru a z firmy odchází. Zde však účastníci akcentovali potřebu pečlivé komunikace při předávání celého projektu do rukou produktového manažera.
Další diskusní setkání marketingových praktiků na téma vývoje a zavádění nových produktů proběhne 21.-22. dubna 2004. O své zkušenosti se podělí odborníci ze společností: Česká pojišťovna, Vitana, Stock Plzeň a Bohemia Sekt. Více informací na www.topvision.cz.
– pk –