Monografie přibližuje problematiku územních financí jakožto součásti veřejných financí. Zabývá se základními poznatky z teorie územních financí a jejich praktickým uplatňováním, zejména v podmínkách ČR, např. úlohou územní samosprávy a jejím finančním systémem, příjmy a výdaji územních rozpočtů, majetkem územní samosprávy apod. Jejím cílem je poskytnout základní představu o objemu a struktuře rozpočtových prostředků a o hospodaření s nimi. Je určena jak studentům vysokých škol ekonomického zaměření, tak i těm, kdo rozhodují o tvorbě územních rozpočtů a s nimi spojených finančních tocích.
Současný stav veřejných financí jak státu, tak územně samosprávných celků, zejména obcí, se vyznačuje každoročním poměrně vysokým deficitem. Tuto nepříznivou situaci je nutno řešit, a to jak na úrovni politické, tak na úrovni odborné.
Na tuto situaci reaguje kniha Jitky Pekové z katedry veřejné správy a regionálního rozvoje Národohospodářské fakulty VŠE v Praze, která na základě svých dlouholetých zkušeností z této oblasti přichází s publikací, jejíž obsah aktuálně rozebírá hlavní problémy, jež se týkají hospodaření a financí územní samosprávy. Knihu Hospodaření a finance územní samosprávy vydalo nakladatelství Management Press.
Vzhledem k tomu, že kniha je určena jak studentům specializovaných ekonomických fakult, tak pracovníkům veřejné správy, jsou zde probrány i nejnutnější teoretické aspekty řešených problémů, zejména pokud jde o vazby mezi způsoby poskytování různých druhů veřejných statků a příslušnou úrovní veřejné správy. Předností knihy jsou aktuální informace o příslušných orgánech veřejné správy v ČR a jejich vztah k veřejnosprávním orgánům EU.
Obsah knihy je rozdělen cekem do 10 hlavních kapitol, v nichž je postupně řešena jednak aktuální problematika, jež se týká činností orgánů územní samosprávy, a dále hospodářské aspekty příslušných činností. První kapitola podává aktuální informace o postavení územní samosprávy. Její obsah je uzavřen problematikou vztahu k regionální politiky ČR k EU.
Druhá kapitola se soustřeďuje na charakteristiku územní samosprávy po její reformě po r. 1989. Pravidelnou součástí příslušných oddílů jsou vazby na finanční dopady jednotlivých aktivit. Tato kapitola podává také velmi podrobné informace o kraji jako vyšším územně samosprávním celku. Obsah závěrečné části kapitoly je soustředěn na regionální politiku s jejími finančními aspekty a vazbami na EU.
Třetí kapitola podrobně charakterizuje územní samosprávu jako klíčový článek při zabezpečování veřejných statků. Obsah kapitoly se soustřeďuje jak na zabezpečování příslušných veřejných statků, tak na zabezpečování potřebných finančních zdrojů. Speciálně je velká pozornost věnována úloze uživatelských poplatků. Rozebrána je úloha neziskových organizací, tj. organizačních složek, příspěvkových organizací a obecně prospěšných společností při zajišťování veřejných statků na úrovní územně samosprávných celků. Velmi cenné jsou náměty o možnostech využívání partnerství mezi veřejným a soukromým sektorem, které autorka doplňuje zkušenostmi z některých cizích zemí, jako je Rakousko, Francie, Švédsko, Irsko aj.
Čtvrtá kapitola je věnována problematice fiskálního federalismu, tj. vícestupňovému uspořádání veřejných rozpočtů a vazbám při různé úrovni decentralizace veřejného sektoru. Obsah kapitoly je velmi závažný zejména z hlediska vytváření počtu vládních, a tím i rozpočtových úrovní. Obsah této kapitoly velmi podrobně charakterizuje základní průvodní jevy, jež vznikají při různých činnostech a různých stupních decentralizace veřejného sektoru, zejména z hlediska efektivního rozdělování veřejných finančních prostředků. Autorka podává podrobnou charakteristiku základních modelů fiskálního federalismu. Velmi cenné jsou teoretické poznatky, jež tuto kapitolu uzavírají.
Pátá kapitola se speciálně věnuje finančnímu systému územní samosprávy a mimorozpočtovým fondům. Jsou uvedeny základní modely jak běžného, tak kapitálového rozpočtu, včetně rozpočtových prognóz a pojetí řízeného výdajového rozpočtu. Součástí kapitoly jsou základní informace o druzích mimorozpočtových fondů. Podrobně je rozebrán rozpočtový proces a rozpočtová skladba na úrovni obce a kraje, včetně třídění rozpočtových položek. Důležitou součástí je sytém veřejnoprávní kontroly.
Šestá kapitola podrobně analyzuje konstrukci a klasifikaci příjmů územních rozpočtů. Podrobně jsou rozebrány hlavně příjmy z výnosů daní, jež podle zákona směřují do územních rozpočtů. Speciální pozornost jak po teoretické, tak po praktické stránce je věnována majetkovým daním. Podrobně jsou popsány příjmy z místních poplatků. Cenné jsou náměty pro ostatní druhy příjmů, jako jsou různé podnikatelské aktivity.
Sedmá kapitola se zabývá nenávratnými peněžními transfery a kontroverzní problematikou dotací. Jde zejména o rozdělení dotací a zejména o kritéria pro jejich splácení.
Osmá kapitola se věnuje návratným úvěrovým příjmům a zejména možnostem jejich efektivního využití. Autorka charakterizuje hlavní nástroje dluhového financování, tj. úvěr, komunální obligace, směnky aj. Vzhledem ke snaze některých obcí získávat finanční prostředky nad své rozpočtové omezení, tj. nad hranicí svých reálních příjmů, jde o kapitolu velmi cennou, protože kromě jiného uvádí náměty, jak se dluhů zbavovat. Speciální oddíl je věnován cenným papírům.
Devátá kapitola řeší problematiku výdajů územních rozpočtů. Kromě základního rozdělení a popisu jednotlivých druhů výdajů je věnována pozornost efektivnosti výdajů při financování nákladů na produkci veřejných statků z prostředků územních rozpočtů. Kapitola je doplněna teoretickými poznatky o efektivnosti.
Desátá kapitola je věnována majetku územních samospráv. Tato problematika je nutnou součástí každého pojednání o veřejných financích, neboť dostatek dobře obhospodařovaného majetku a výnosy z něj mohou významně přispívat k posílení příjmové stránky rozpočtu.
Celá kniha je doplněna velmi rozsáhlým seznamem doporučené literatury.
Kniha Doc. Ing. Pekové, CSc., podává maximální množství aktuálních informací o problematice hospodaření s veřejnými prostředky na úrovni územních rozpočtů, a je proto vhodná nejen pro studenty příslušných vysokých škol, ale zejména pro pracovníky orgánů územní samosprávy a pro vzdělávání pracovníků ve veřejné správě, které předepisuje zákon.
Autor recenze: Jaroslav Pilný
Kniha vyšla v nakladatelství Management Press.
váz., 165 x 235 mm, 376 str.,
doporučená cena 450 Kč, ISBN 80-7261-086-4