Společnost TNS Factum, s.r.o., uskutečnila ve dnech 21.11. – 26.11.2003 rámci programu FACTUM Omnimas výzkum týkající se zvyklostí nákupu deníků a časopisů. Výzkum byl realizován technikou standardizovaného řízeného interview na reprezentativním souboru 1015 občanů starších 15 let, vybraných kvótním způsobem.
Způsob jakým obvykle respondenti získávají noviny a časopisy
Nejčastějším místem, kde lidé nakupují denní tisk a časopisy, je trafika, obchod nebo stánek s časopisy (76,4% ze všech respondentů).
Přibližně třetina lidí si kupuje tiskoviny v samoobsluze nebo supermarketu, tento prodejní kanál je typičtější pro ženy než muže. Zatímco nakupování tiskovin v samoobsluze se v jednotlivých regionech neliší, nakupování tiskovin v super a hypermarketech je doménou Prahy a středních Čech a měst s více než 20 000 obyvateli.
Dalším častým způsobem, jak se lidé dostávají k časopisům, je půjčení či výměna v rámci skupiny přátel/ známých nebo rodinných příslušníků (29,1%). Využívají ji více ženy než muži, dále pak mladí lidi do 17–ti let a taky lidé se základním vzděláním.
Přibližně pětina lidí má předplatné (22,2%). Týká se to především osob starších 60-ti let a lidí s vysokoškolským vzděláním. Denní tisk má větší podíl předplatitelů než časopisy (26,8% : 23.5%).
Každý desátý dotázaný uvedl, že si tiskoviny alespoň občas kupuje u benzínové pumpy. Nejméně obvyklý způsob je nákup u kamelota nebo pouličního prodejce (8%). Tento způsob nákupu je doménou Prahy.
Kde obvykle získáváte noviny a časopisy (v%)?
Proti roku 2002 vzrostl počet lidí, kteří nakupují noviny a časopisy v samoobsluze, v supermarketech nebo hypermarketech.
Naopak se snížil počet těch, kteří si půjčují noviny a časopisy od přátel/známých. Počet lidí, kteří si půjčují nebo vyměňují noviny a časopisy v zaměstnání zůstává více méně nezměněn v porovnání let 2002 a 2003.
Faktory ovlivňující výběr a nákup
Kupující, bez rozdílu věku, vzdělání a pohlaví, k nákupu konkrétního titulu nejvíce motivuje dobrá osobní zkušenost (81,4%). Následuje doporučení blízké osoby (57%). Třetím nejčastěji uváděným vlivem je cena titulu (56,9%).
U sociálně slabších skupin se jako vlivný rozhodovací faktor při nákupu ukazuje především cena:
Naopak u movitějších vrstev populace ovlivňuje nákup tiskovin více vlastní zkušenost:
Nejmenší vliv na případnou koupi titulu mají letáky (8,5%), reklama v rozhlase (10,8%) či v ostatních časopisech (15%). Vliv těchto faktorů v porovnání s loňským rokem zůstává přibližně stejný.
Co Vás ovlivňuje při nákupů tiskovin?
Proces výběru a nákupu periodik
Z výzkumu vyplynulo, že 44,6% respondentů vždy přesně ví, který časopis si jde koupit a koupí si ho. Jsou to spíše muži než ženy (50,1% : 39,5%). Ženy sice obvykle vědí, který časopis si jdou koupit, ale pokud je více zaujme jiný v nabídce, koupí si tento.
Do skupiny těch, kteří neví předem, který časopis si koupí a rozhodují se až namístě patří spíše lidé se základním vzděláním.
V porovnání s rokem 2002 se v chování lidí při výběru tiskovin neobjevují výraznější rozdíly.
Když se rozhodujete o koupi časopisu, která z následujících situací nejlépe vystihuje Vaše chování?
Více než polovině respondentů by podle jejich výpovědí vadilo, kdyby jejich nejoblíbenější časopis nebyl k dostání, a šla by si ho koupit jinam. Přibližně osminu dotázaných by tato situace znechutila natolik, že by si nekoupila nic. Zbytek respondentů by „nedostání časopisu“ řešilo koupením podobného časopisu.
V porovnání s rokem 2002 mírně vzrostl počet těch, kteří by absenci svého časopisu řešili tím, že by si ho šli koupit jinam místo toho, aby si koupili nějaký jiný podobný.
Průměrná měsíční útrata za nákup tiskovin
Necelá třetina obyvatel ČR (27,7%) utratí za časopisy podle svých odhadů v průměru 50 – 100 Kč a přibližně stejné množství lidí (27,8%) se pohybuje v rozmezí 100 – 200 Kč. Necelá pětina obyvatel ČR (19,8%) zaplatí za časopisy maximálně 50 Kč.
Nejvíce za tisk utrácí lidé s vysokoškolským vzděláním.
Ve srovnání s rokem 2002 mírně vzrostl počet osob, které vydají za časopisy měsíčně 300 – 500 Kč, přičemž se to týká především vysokoškoláků a lidí v regionech Praha a Střední Čechy. Současně se taky zvýšil počet těch, kteří za časopisy zaplatí maximálně 50 Kč.