Podle INCOMA Research dosáhl v r. 2003 celkový obrat deseti největších obchodních řetězců 203 mld. Kč a vzrostl proti r. 2002 o 10,4 mld. Kč. Tržní podíl TOP10 v rychloobrátkovém zboží již podle odhadu INCOMA dosáhl 53 %.
První dvě pozice žebříčku patří stejně jako před rokem dvěma nejsilnějším obchodním firmám: Cash&carry řetězci Makro a společnosti Ahold provozující vedle hypermarketů Hypernova největší supermarketový řetězec v zemi Albert. Úspěšný rok ale zažil řetězec Globus, který se posunul na 6. příčku žebříčku a Kaufland, který zaujal již 3. místo. Na čtvrtém místě se umístila skupina REWE (supermarkety Billa a diskonty Penny Market) a v těsném závěsu Tesco, jehož urychlené budování nových hypermarketů slibuje dynamický růst v roce 2004. Na sedmé pozici je skupina Tengelmann (diskonty Plus a hobbymarkety OBI). Následuje řetězec Delvita, který se pustil do náročné remodelace řetězce Sama, další je hypermarketový řetězec Carrefour. Spar Česká republika upevnil své umístění v rámci TOP10 českého obchodu.
Růst obratu TOP10 se nadále zpomaluje: zatímco v r. 2001 vzrostl celkový obrat TOP10 o 25 mld. Kč, v r. 2002 to bylo jen o 13 mld. Kč a v r. 2003 již jen o 10 mld. Kč. Tempo růstu obratu TOP10 tak klesá již čtvrtým rokem a ukazuje na postupnou konsolidaci českého maloobchodního trhu.
Největší obchodní skupiny v ČR
(podle obratu r.2003)
Obrat | Skupina / Firma | Linie (počet prodejen) | obrat 2002 | obrat 2003 | změna 2002/2003 |
1. | Makro Cash&Carry ČR, s.r.o. | Makro (10) | 33,9 | 35,7 | 1,8 |
2. | Ahold Czech Republic, a.s. | Albert (177), Hypernova (43) | 32,0* | 32,5* | 0,5* |
3. | Kaufland, v.o.s. | Kaufland (53) | 23,0* | 26,0* | 3,0* |
4. | REWE ČR | 22,1* | 22,8* | 0,7* | |
Billa, s.r.o. | Billa (72) | 8,9* | 9,0* | 0,1* | |
Penny Market, s.r.o. | Penny Market (131) | 13,2 | 13,8 | 0,6 | |
5. | Tesco Stores ČR, s.r.o. | Tesco hypermarket (16), Tesco OD (6) | 18,5* | 19,5* | 1,0* |
6. | Globus ČR, k.s. | Globus (10), Baumarkt Globus (6) | 16,4 | 18,2 | 1,8 |
7. | Tengelmann ČR | 16,9* | 17,7* | ||
Plus – Discount, s.r.o. | Plus (104) | 11,3 | 12,1 | 0,8 | |
OBI – systémová centrála, s.r.o. | OBI (16) | 5,6* | 5,6* | ||
8. | Delvita, a.s. | Delvita (76), Delvita City (1), Proxy (9), Sama (9) | 11,2* | 11,0* | -0,2* |
9. | Carrefour ČR, s.r.o. | Carrefour (9) |
9,5* |
10,0* | 0,5* |
10. | Spar ČR (Spar Česká obchodní, Spar Šumava) | Interspar (14) | 8,7* | 9,0* | 0,3* |
1.-10. | CELKEM | 192,2* | 202,6* |
Údaje o obratu vycházejí z předběžných obchodních výsledků.
* – odhad INCOMA Research
Pramen: INCOMA Research / Retail Market Monitor