Výzkum trhu

Obrat 10 největších řetězců přesáhl 200 miliard

Podle INCOMA Research dosáhl v r. 2003 celkový obrat deseti největších obchodních řetězců 203 mld. Kč a vzrostl proti r. 2002 o 10,4 mld. Kč. Tržní podíl TOP10 v rychloobrátkovém zboží již podle odhadu INCOMA dosáhl 53 %.

První dvě pozice žebříčku patří stejně jako před rokem dvěma nejsilnějším obchodním firmám: Cash&carry řetězci Makro a společnosti Ahold provozující vedle hypermarketů Hypernova největší supermarketový řetězec v zemi Albert. Úspěšný rok ale zažil řetězec Globus, který se posunul na 6. příčku žebříčku a Kaufland, který zaujal již 3. místo. Na čtvrtém místě se umístila skupina REWE (supermarkety Billa a diskonty Penny Market) a v těsném závěsu Tesco, jehož urychlené budování nových hypermarketů slibuje dynamický růst v roce 2004. Na sedmé pozici je skupina Tengelmann (diskonty Plus a hobbymarkety OBI). Následuje řetězec Delvita, který se pustil do náročné remodelace řetězce Sama, další je hypermarketový řetězec Carrefour. Spar Česká republika upevnil své umístění v rámci TOP10 českého obchodu.

Růst obratu TOP10 se nadále zpomaluje: zatímco v r. 2001 vzrostl celkový obrat TOP10 o 25 mld. Kč, v r. 2002 to bylo jen o 13 mld. Kč a v r. 2003 již jen o 10 mld. Kč. Tempo růstu obratu TOP10 tak klesá již čtvrtým rokem a ukazuje na postupnou konsolidaci českého maloobchodního trhu.

Největší obchodní skupiny v ČR
(podle obratu r.2003)

Obrat Skupina / Firma Linie (počet prodejen) obrat 2002 obrat 2003 změna 2002/2003
1. Makro Cash&Carry ČR, s.r.o. Makro (10) 33,9 35,7 1,8
2. Ahold Czech Republic, a.s. Albert (177), Hypernova (43) 32,0* 32,5* 0,5*
3. Kaufland, v.o.s. Kaufland (53) 23,0* 26,0* 3,0*
4. REWE ČR   22,1* 22,8* 0,7*
  Billa, s.r.o. Billa (72) 8,9* 9,0* 0,1*
  Penny Market, s.r.o. Penny Market (131) 13,2 13,8 0,6
5. Tesco Stores ČR, s.r.o. Tesco hypermarket (16), Tesco OD (6) 18,5* 19,5* 1,0*
6. Globus ČR, k.s. Globus (10), Baumarkt Globus (6) 16,4 18,2 1,8
7. Tengelmann ČR   16,9* 17,7*  
  Plus – Discount, s.r.o. Plus (104) 11,3 12,1 0,8
  OBI – systémová centrála, s.r.o. OBI (16) 5,6* 5,6*  
8. Delvita, a.s. Delvita (76), Delvita City (1), Proxy (9), Sama (9) 11,2* 11,0* -0,2*
9. Carrefour ČR, s.r.o. Carrefour (9)

9,5*

10,0* 0,5*
10. Spar ČR (Spar Česká obchodní, Spar Šumava) Interspar (14) 8,7* 9,0* 0,3*
1.-10. CELKEM   192,2* 202,6*  

Údaje o obratu vycházejí z předběžných obchodních výsledků.
* – odhad INCOMA Research

Pramen: INCOMA Research / Retail Market Monitor

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!