Téměř polovina společností v Evropě a ve Spojených státech uvažuje o tom, že do tří let bude outsoursovat alespoň část svých nákupních operací — tedy tzv. procurementu. Je to dvakrát více, než 22 % respondentů, kteří již outsourcing svých nákupních operací používají. Vyplývá to ze studie společnosti Accenture z listopadu roku 2003.
Výsledky průzkumu, ve kterém bylo osloveno více než 200 evropských a amerických manažerů zodpovědných za nákup (procurement) a zastupujících širokou škálu odvětví, naznačují, že společnosti ve Francii mají k outsourcingu nákupu nejblíže — 64 % respondentů o této možnosti uvažuje v časovém horizontu do konce roku 2006. Následují manažeři ze Spojených států a z Velké Británie, kde podíl zájemců o outsourcing dosahuje 58 procent, na třetím místě se 42 % umístily společnosti z Itálie. Tato možnost řešení podnikového nákupu oslovila také 39 % německých, švýcarských a rakouských manažerů.
Poněkud opatrný zájem vedoucích pracovníků odráží fakt, že outsourcing se zatím uplatňuje ponejvíc v procesech, které nepatří mezi ty strategické. To však není případ procurementu — zde už manažeři nějaký čas na rozmyšlenou potřebují. Co si od tohoto kroku slibují? Je to podobné, jako u ostatních outsourcingových aktivit: především jde o kombinaci úspory nákladů a úspory času, který může být věnovaný důležitějším činnostem ve firmě. To je názor téměř poloviny respondentů (43 %). Dají-li se dohromady získaná fakta, potom to vypadá, že z 9 % společností, které již dnes outsourcují svůj nákup strategických materiálů, by tento podíl mohl do konce roku 2006 vzrůst na 22 procent.
Podle Richarda Lauba, partnera společnosti Accenture pro oblast procurementu, se outsourcing nákupu již stal skutečností a podíl firem, které ho využívají se bude dále zvyšovat. Je toho názoru, že hlavním motivem k jeho zavádění nebude úspora nákladů, jak to vypadá dnes, ale půjde o strategické rozhodnutí vedoucí k získání další konkurenční výhody.
Na zájem o zavádění PO (Procurement Outsourcing) má zásadní vliv velikost firmy — měřeno podle dosaženého obratu. Ukazují to čísla: více než třetina největších firem již dnes outsourcuje alespoň část svých nákupních aktivit a dalších 36 procent společností této kategorie tak hodlá učinit v nejbližší budoucnosti. U menších firem jsou tato čísla nižší — dnes má s PO nějaké zkušenosti pouze 15 procent z oslovených organizací. Zajímavé však je, že pokud jde o plány pro nejbližší roky, není mezi velkými a středními společnostmi takový rozdíl – možnosti PO zaujaly 34 procent firem této velikosti. To sedí, pokud předpokládáme, že i firmy střední velikosti hodlají růst. Čím je firma větší a má komplikovanější nároky na nákup materiálu, tím spíš dokáže ocenit výhody plynoucí z toho, že přenechá tyto činnosti specializovanému subjektu.
Výzkum proběhl v období od dubna do července roku 2003, bylo osloveno 219 manažerů nákupu ze 14 evropských zemí a ze Spojených států. Osmdesát tři procent respondentů zastupovalo firmy, jejichž tržby přesahují 500 milionů dolarů ročně a 67 procent společností pracuje ve více než 5 zemích. Respondenti zastupovali firmy z oblasti výroby, telekomunikací, retailu, služeb a veřejného sektoru.
– red –