Každý manažer, ředitel, jednatel jistě někdy zažil blažený stav úspěchu. Toto velmi nejisté a nestálé období se vyznačuje pro většinu firem podobnými znaky. Perfektní tvůrčí atmosféra v týmech, rostoucí produktivita, daří se plnit plány, firemní pokladna praská ve švech. Vyhlídky jsou růžové. Jen stěží si někdo z nás dokáže představit úspěch, který trvá dlouho. Po čase zevšední i ta největší radost. A v tomto okamžiku se začnou – jako mávnutím kouzelného proutku – měnit i firemní výsledky.
Porady přestávají být bouřlivé a tvůrčí. Schází i nadšení a nápady. Zákazníci začínají projevovat první nespokojenost. Říkáte si: „Nám se přece nemůže nic stát, jsme úspěšní, dobří, naše výrobky jsou prvotřídní“. Čím hlasitější jsou námitky zákazníků a horší výsledky ekonomických analýz, tím více nesmyslné jsou argumenty, které je mají jednoznačně a bezezbytku vysvětlit. Doba je špatná. Vláda přišla s negativními opatřeními. Konkurence měla štěstí. ……., klesá poptávka, výrobky jsou zastaralé.
Porady nestojí za nic. Všichni označují viníky. Nikdo nechce přijmout odpovědnost. Spálit si prsty. Ono se to nepovedlo!
Je zvláštní, kolikrát v životě jsem slyšet to prapodivné „ono“ . Kdo, nebo co to je? Potkal jste ho někdo? Víte jak vypadá? Já ne, ale přesto jsme s ním nějak duševně spojeni. Máme ho v sobě. Pokaždé když se bojíme podívat pravdě do očí, ať je jakákoliv, spoléháme na „ono“, že to vyřeší. Zkusme se vrátit do blaženého ráje úspěchu. V čem spočívá? Pomineme-li tu malou špetku štěstí (každý z nás ji potřebuje), zůstane cílená a do detailu promyšlená činnost. Je možné, že jejím základem je intuice nebo obyčejný selský rozum. Proč ne, účel světí prostředky. Je jedno, zda obalíme svůj postup vatou vznešených slov. Jádro je vždy stejné.
Jsou to otevřené oči, mysl a srdce. Napadne-li nás něco, co by mohlo vyjít, prověřme to. Zaměstnanec přijde s nějakým zlepšovákem, přemýšlejme nad tím. Zákazníci stále opakují stejné námitky? Co když mají pravdu? Podaří-li se nám sestoupil z trůnu profesionální vznešenosti zpátky do obyčejného světa, máme jedinečnou příležitost vrátit se ke kořenům vlastního úspěchu.
Co nastane po očistné koupeli ve vlastní pýše? Mravenčí práce. Možná ne tolik zajímavá a vznešená, zato velmi účinná. Nejlepším motorem, jak určit směr vpřed, je pohled zpátky.
Každá zakázka, každý konkrétní obchod je jiný. Jedno, ale mají všechny společné. Jsou nekonečnou studnicí poznání a velkým zdrojem informací. Stačí jen se správně ptát.
Proč se povedl právě tento obchod?
Jaká byla naše klíčová odlišnost od konkurenční nabídky?
Jaké jsou hlavní charakteristiky zákazníka, který tento obchod uzavřel?
Kdo z řad zaměstnanců přišel s tímto nápadem?
Kde tyto informace vzít? Ptáte se správně. Připravte si starý plášť, vyrážíme do archívu. Do toho skutečného i toho pomyslného ve vaší hlavě. Staré diáře, zápisy z porad či jednání, dopisy od zákazníků, výsledky analýz, kontrol, životopisy slavných, odborné články. A co ta hlava? Stačí si jen vzpomenout na všechno, co jste kdy v minulosti chtěli zavést a nepovedlo se. Provoz to nepřijal, zákazníci nechtěli, nebyl čas …… pozor zase mluví „ono“. Nenechejme se odradit. Připadá vám to málo na návrat ke kořenům vlastního úspěchu? Čekali jste zázračnější návod? Třeba nějaké univerzální „čáry máry fuk“. Kde se dá koupit a kolik stojí úspěch? Ne,ne, opravdu se nedá koupit, každý ho máme v sobě, ve svých srdcích, hlavách zaměstnanců a zákazníků. Kdo hledá najde. Štěstí přeje připraveným.
Nový rok bývá obdobím častých rekapitulací a plánů do budoucna. Přeji vám všem, aby se vám povedlo najít, v čem spočíval, spočívá nebo bude spočívat právě váš úspěch. Chyťte jej a držte pevně. Štěstěna je vrtkavá. Musí se jí pomáhat.