Výzkum trhu

Lepší žádná informace z marketingového výzkumu než špatná informace (2. – typy otázek)

Název zní paradoxně, ale je pravdivý – je lépe spolehnout se na vlastní zkušenosti a odhad, než na falešné informace, které nás mohou zavést na zcela nesprávnou cestu. Výzkum trhu nám má poskytnout informace, obvykle k usnadnění marketingového rozhodnutí.

Jaké jsou typy otázek (klasické členění):

Otevřené otázky, které nenabízejí žádnou možnost odpovědi, respondent sám formuluje odpověď.
Výhody

  • Nenutí respondenta k žádné určité odpovědi
  • Zjišťují spontánní reakce
  • Umožňují snadno zjistit pořadí jednotlivých odpovědí

    Nevýhody

  • Odpovědi závisí na paměti respondenta
  • Odpovědi závisí na ochotě a schopnosti respondenta myslet a formulovat

    Uzavřené otázky, ve kterých si respondent vybírá odpověď z několik nabídnutých (škála odpovědí).
    Výhody

  • Nehrozí nebezpečí, že respondent na něco zapomene

    Nevýhody

  • Zvolené odpovědi mohou respondenta manipulovat (sugestivita)

    Vzhledem k výhodám a nevýhodám obou forem je v řadě případů optimální položit nejprve otevřenou otázku – například „Jaké reklamy na automobily jste viděl v posledním týdnu?“ a poté uzavřenou „A viděl jste reklamu na a) BMW, b) Škodu c) Audi d) Hyundai, e)…..?“

    Existují ještě takzvané polouzavřené (nebo polootevřené), ve kterých si respondent vybírá odpověď z několika nabídnutých možností, jako v otevřené otázce a poté se mu položí doplňující otevřená otázka typu „A máte ještě nějaký jiný názor? Jaký?“

    Tyto otázky mají smysl tehdy, když není čas na předvýzkum a pokud sami nevíme, jaké odpovědi mohou přijít. Nenahrazují ale kombinaci otevřené a uzavřené otázky. Existují studie, které dokazují, že údaje takto získané se mohou lišit až o 30 – 40 procentních bodů od výsledků získaných pouze otevřenou otázkou. Důvod je v tom, že alternativy uzavřené otázky „navedou“ respondenta určitým směrem a to pak ovlivní i odpověď na otevřenou část otázky. Navíc lidé často raději odpovědí „už nic“ než aby přemýšleli a zkoušeli zformulovat jiný názor.

    Typy otázek (jiné členění)
    Pro účely pořadí otázek v dotazníku je užitečné i další členění – na otázky:

    Meritorní, tematické otázky, které zjišťují charakteristiky podstatné pro zjištění cílů výzkumu. Jsou dvou hlavních typů:

  • zjišťující chování (kolikrát jste v minulém týdnu pil whisky?)
  • zjišťující názory nebo postoje (co považujete za hlavní výhody čaje jako nápoje?)

    Identifikační otázky, které slouží ke dvěma hlavním účelům:
    a) tzv. screeningové, které mají za cíl ověřit, zda osoba nebo firma spadá do cílové skupiny (tedy verifikují zařazení jednotek správných a vylučují jednotky nevhodné)
    b) identifikačně analytické, sloužící při analýze k rozdělení výběrového souboru do podskupin, jejich porovnání, hledání statistických závislostí apod. Jde o otázky na věk, příjem, počet zaměstnanců, obrat firmy apod.

    Konec dílu 2.

    Protože je začátek roku 2004, chtěl bych čtenářům Marketingových novin udělat „lednovou novoroční nabídku“ – pokud budete mít zájem, zpracuji Vám zdarma expertizu k dotazníku, který připravujete, v rozsahu půl pracovního dne.

  • Čtěte také

    Žaluzie, rolety, markýzy
    Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!