Podle výzkumu firmy INCOMA Research dosáhl v r.2001 celkový obrat deseti největších obchodních řetězců 178 mld. Kč a vzrostl proti r.2000 o 26,8 mld. Kč. Celkový podíl TOP10 na českém maloobchodním trhu již podle odhadu INCOMA dosáhl 30%.
První místo žebříčku patří společnosti Makro Cash&Carry, druhý je Ahold (provozující řetězce Hypernova a Albert), na třetím je skupina Rewe (supermarkety Billa a diskonty Penny Market), na čtvrtém místě je Tesco (hypermarkety a obchodní domy). Jako pátý se umístil řetězec hypermarketů Kaufland, šestá je skupina Tengelmann (řetězce Plus Discount a OBI), na sedmém místě je Globus (hypermarkety a hobbymarkety), následují řetězce Delvita, Carrefour a Julius Meinl. Pořadí na prvních osmi místech žebříčku se od roku 2000 tedy vůbec nezměnilo a pouze deváté a desáté místo si vyměnily společnosti Carrefour a Julius Meinl.
Vývoj obratu TOP10 tak potvrdil trendy z let 1999/2000: přes pokračující koncentraci obchodu i růst řetězců se vývoj českého trhu zklidňuje. Ukazuje to jak postupná stabilizace žebříčku, tak vývoj celkového obratu TOP10 firem. V r.2001 se tempo růstu obratu TOP10 firem nezvýšilo, ale již podruhé mírně pokleslo: zatímco mezi lety 1999/2000 vzrostl obrat TOP10 řetězců o 31,4 mld. Kč, mezi lety 2000/2001 to bylo „jen“ 26,8 mld. Kč.
Příloha: tabulka TOP10 obchodních řetězců v ČR
Největší obchodní skupiny v ČR
(podle obratu r.2001)
Pořadí |
Firma/skupina |
Obrat (mil. Kč) |
|
(v závorce pořadí r.2000) |
2000 |
2001 |
|
1.(1.) |
Makro Cash&Carry ČR |
27 486 |
32 038 |
2.(2.) |
Ahold Czech Republic |
23 465 |
29 600 |
3.(3.) |
REWE |
19 000* |
21 300* |
Penny Market |
11 000 |
12 300 |
|
Billa |
8 000* |
9 000* |
|
4.(4.) |
Tesco Stores ČR |
15 800 |
18 500* |
5.(5.) |
Kaufland ČR |
14 500* |
17 500* |
6.(6.) |
Tengelmann |
13 447 |
15 400* |
Plus Discount, s.r.o. |
8 447 |
9 900 |
|
OBI – systémová centrála |
5 000 |
5 500* |
|
7.(7.) |
Globus ČR |
12 100 |
14 600 |
8.(8.) |
Delvita |
11 888 |
11 500* |
9.(10.) |
Carrefour Česká republika |
6 500* |
10 500* |
10.(9.) |
Julius Meinl |
7 300 |
7 300 |
1.-10. |
Celkem |
151 486 |
178 238 |
Údaje o obratu vycházejí z předběžných obchodních výsledků.
* – odhad INCOMA Research
Pramen: INCOMA Research / Retail Market Monitor
Další dotazy zodpoví:
dr. Zdeněk Skála, INCOMA Research, tel.02/51117545