Na akci Capital Market Days (Dny kapitálového trhu) v texaském Irvingu nastínila společnost Nokia svou strategii růstu na rozšiřujících se multimediálních a podnikových trzích při současně pokračující tvorbě zisků na trhu mobilních hlasových služeb.
„Hlavním tématem růstové strategie společnosti Nokia je rozvoj mobilních hlasových služeb, povzbuzování spotřebitelů k využívání multimediálních služeb a rozšíření mobility do podnikového sektoru,“ říká předseda představenstva a generální ředitel společnosti Nokia Jorma Ollila. „Díky nové organizační struktuře, která bude platná od 1. ledna 2004, budeme připraveni zaměřit se na trh o objemu 200 mld. EUR. Hodláme uspokojovat potřeby konečných uživatelů a zákazníků, vyvíjet řešení na úrovni koncových zařízení a realizovat úspory z rozsahu.“
Hnacím motorem růstu je větší potenciální trh
Na základě odhadů tržní hodnoty v roce 2003 je společnost Nokia přesvědčena, že trhy zaměřené na přístroje optimalizované pro hlasové služby, přenos obrazu, hry, média, podnikovou mobilitu a mobilní sítě společně představují potenciální trh o objemu 200 mld. EUR. Společnost Nokia chce využít této příležitosti k nalezení nových možností odbytu, a proto hodlá dále posilovat své hlavní konkurenční přednosti, mezi něž patří prvotřídní kvalita výrobků, značka, odběratelsko-dodavatelská síť, vedoucí postavení v oblasti technologického vývoje a efektivita z hlediska nákladů.
Cílem této strategie je zvýšit tempo růstu čistých tržeb. Trhy obrazových, herních a mediálních zařízení a přístrojů pro podnikovou mobilitu nabízejí společnosti Nokia značný růstový potenciál, přičemž zde stále existuje prostor pro zvýšení tržního podílu společnosti Nokia na trzích hlasově optimalizovaných přístrojů a na trzích výstavby sítí. Za předpokladu příznivého vývoje na definovaném potenciálním trhu a při úspěšné realizaci podnikové strategie a nové provozní struktury je dlouhodobým cílem společnosti Nokia dosáhnout průměrného ročního nárůstu čistých tržeb o min. 10 % ve stálých cenách.
V současné době společnost Nokia předpokládá, že objem trhu mobilních telefonů bude v roce 2003 činit přibližně 460 mil. kusů, a očekává, že v roce 2004 objem trhu vzroste asi o 10 %. Nokia si i nadále dává za cíl rychlejší růst, než jaký vykazuje trh. Společnost Nokia zaznamenává stabilizaci na trhu mobilních infrastruktur a očekává, že v roce 2004 se hodnota tohoto trhu bude pohybovat na stejné úrovni jako v roce 2003.
Tržby a podíl na zisku podle nové struktury
Podle nové organizační struktury společnosti Nokia ponesou za zisky a ztráty odpovědnost čtyři obchodní skupiny – Mobile Phones (mobilní telefony), Multimedia (multimédia), Networks (sítě) a Enterprise Solutions (podniková řešení). Na základě současných odhadů tržeb společnosti Nokia by na skupinu Mobile Phones připadalo za čtvrté čtvrtletí roku 2003 přibližně 65 % celkových tržeb společnosti, na skupinu Multimedia o něco více než 10 %, na skupinu Networks o něco méně než 20 % a na skupinu Enterprise Solutions asi 5 %.
V případě, že by nové obchodní skupiny vykazovaly ve čtvrtém čtvrtletí roku 2003 své účetnictví samostatně, obchodní skupina Mobile Phones by podle současných odhadů společnosti Nokia měla přibližně stejnou obchodní marži a o něco vyšší provozní marži než současná divize Nokia Mobile Phones. Skupina Multimedia by měla stejnou obchodní marži a skupina Enterprise Solutions o něco vyšší obchodní marži než současná divize Nokia Mobile Phones.
Vzhledem k vysokým počátečním investicím do oblasti výzkumu a vývoje a marketingu a také vzhledem k nízkým tržbám se očekává, že nové obchodní skupiny Multimedia a Enterprise Solutions vykáží podle současných odhadů v krátkodobém horizontu provozní ztráty. Skupina Multimedia má za cíl dosáhnout vyrovnaného výsledku ve čtvrtém čtvrtletí roku 2004 a skupina Enterprise Solutions někdy v průběhu roku 2005.
Obchodní marže skupiny Nokia Networks se pohybuje mírně pod úrovní Nokia Group a očekává se, že na základě současných čtvrtletních tržeb dosáhne mírného provozního zisku.
Konkurenceschopnost a efektivitu společnosti Nokia dále posílí vytvoření horizontálních skupin: Customer and Market Operations (činnosti zaměřené na zákazníka a trh); Technology Platforms (technologické platformy); a Strategy, Research, Venturing and Business Infrastructure (strategie, výzkum, rizikové transakce a obchodní infrastruktura).
– red –