Outsourcing je na vzestupu v řadě oblastí. Stále běžnější je outsourcování aktivit také v oblasti nemovitostí. Jak vyplynulo z průzkumu společnosti Ernst & Young, svěřují zejména velké společnosti stále častěji starosti spojené s nemovitostmi do rukou specializovaných firem.
Výzkum Outsourcování firemních realitních služeb: 10 let poté (Corporate Real Estate Outsourcing: 10 Years Later), který zpracovala společnost, Ernst & Young, potvrdil, že outsourcing se stále častěji prosazuje i v oblasti realit. Výzkumu se zúčastnilo více než 80 vysokých představitelů významných světových firem a 20 % firem z žebříčku Fortune 100.
Firmy si od outsourcingu v oblasti realit slibují zejména zvýšení hodnoty pro akcionáře. Tento faktor je velmi důležitý pro 83 % firem a dokonce předstihl i snížení nákladů, které uvádějí firmy jako druhý nejčastější důvod, proč outsourcují oblast nemovitostí. Snížení nákladů má nejvyšší prioritu u 76 % firem. Na třetím místě v pořadí důležitosti firmy uvedly, že outsourcing nemovitostí jim umožňuje plně se věnovat svým klíčovým aktivitám. Tento faktor je zásadní pro 64 % firem. Dalšími důvody, proč firmy outsourcují oblast nemovitostí, je například celkové zlepšení poskytovaných realitních služeb, snížení časové náročnosti na správu nemovitostí, zvýšení konkurenceschopnosti, nižší náklady na interní zaměstnance či strategická regulace realit ve firmě podle momentálních potřeb. „Pokud mají tržby stabilní nebo klesající tendenci, je outsourcing vyzkoušenou a schůdnou cestou, jak snížit náklady,“ uvedla Eva Zemanová, manažerka Ernst & Young specializující se na poradenství v oblasti nemovitostí.
Podniky mají vzhledem k poskytovatelům realitních služeb různá očekávání. Průzkum Ernst & Young prokázal, že firmy očekávají nízké náklady, a vysokou úroveň servisu, standardizované procesy a pružnou komunikaci.
„Zejména klienti z řad nadnárodních firem očekávají stejnou úroveň servisu, na jakou jsou zvyklí jinde,“ uvedla Eva Zemanová z Ernst & Young. „Požadují tedy více informací, přesnější údaje a vše pokud možno v reálném čase,“ dodala. Výzkum potvrdil, že ve většině případů se daří poskytovatelům realitních služeb naplňovat očekávání klientů. Více než 80 % respondentů uvedlo, že poskytovatelé naplnili nebo dokonce předčili jejich očekávání v oblastech snížení nákladů a zlepšení kvality realitního servisu. Více než polovina firem zaznamenala díky outsourcingu úspory mezi pěti a patnácti procenty.
Z výzkumu vyplynulo, že firmy si vybírají poskytovatele realitního servisu na prvním místě podle úrovně poskytovaného servisu. Ten hraje zásadní roli pro 89 % firem. Na druhém místě je místní dostupnost, která je důležitá pro 84 % firem. Teprve na třetí příčce je cena, která hraje významnou roli při výběru pro 65 % firem.
Téměř dvě třetiny firem, které se zúčastnily průzkumu, spolupracují s několika poskytovateli realitních služeb najednou. Mnohé firmy dělí poskytovatele například podle geografické působnosti či podle různých druhů služeb. „Spolupráce s více poskytovateli najednou umožňuje firmám získat vyšší kvalitu. Poskytovatelé totiž musí být stále ve střehu, jestli se klient nerozhodne ke konsolidaci a výběru jen jednoho z nich,“ řekla Eva Zemanová z Ernst & Young.
Z průzkumu Ernst & Young ovšem také vyplynulo, že více než 40 % firem je rozhodnuto přejít k jedinému poskytovateli realitních služeb. Důvody pro konsolidaci jsou zejména další úspory nákladů a celkové zjednodušení procesů spojených se správou nemovitostí.
Průzkum Outsourcování firemních realitních služeb: 10 let poté zpracovala společnost Ernst & Young. Respondenty tvořilo 80 představitelů vedení významných světových firem, do jejichž kompetence spadala správa firemních realit. Průzkum se skládal ze 40 otázek.