Největší britský obchodní řetězec Tesco ukončil letošní první pololetí se ziskem. V Británii není jediný ve svém segmentu, komu letošní horké léto zvýšilo příjmy, prodávaly se hlavně nealko nápoje a vše na barbecue. Podobně se dařilo také velkým rivalům z ostrovního království, společnostem Safeway a William Morrison. Tesco se však může pyšnit i tím, že nezanedbatelná část tržeb přišla do firemní pokladny z dalších světových regionů, včetně střední a východní Evropy.
Tesco patří do skupiny obchodních řetězců, která se dávno nespecializuje jenom na prodej potravin a drogistického sortimentu. Tesco je dnes velmi úspěšným prodejcem oblečení (má několik vlastních značek), finančních i internetových služeb a nejnověji se také zařadilo mezi britské poskytovatele telefonních služeb.
Internet i finanční služby
Období od ledna do září skončilo pro Tesco se ziskem před zdaněním ve výši 628 mil. GBP (29,2 mld. Kč), což představuje meziroční nárůst 17,4 procenta. Provozní zisk činil 692 mil. liber. Obrat v Británii stoupl meziročně o14,2 % na 12 mld. GBP a obrat v zahraničí, který se pohyboval okolo 3 mld. GBP, o 30 procent. Velmi dobře si vedly i ty „netradiční”, tedy nepotravinářské části skupiny. Například Tesco.com, poskytovatel internetových služeb, si připsal zisk 11 mil. GBP a Tesco Personal Finance spravuje na 4 miliony účtů s pololetním ziskem 28 mil. liber.
V letošním roce hodlá Tesco v Británii otevřít přes 130 prodejen typu Tesco Metro; většina z nich byla ještě před nedávnem součástí řetězce T&S, který Tesco koupilo v loňském roce. Po celém světě má přibýt 37 hypermarketů, z nichž 22 bude lokalizováno ve střední Evropě.
Čekání na další vítězství V nejbližších týdnech by se mělo rozhodnout o tom, zda Tesco získá další konkurenční síť. Již měsíce se táhne prošetřování antimonopolních autorit ohledně převzetí britského řetězce supermarketů Safeway. Jen na jejich výroku závisí, který z pěti uchazečů bude úspěšný. Vedle Tesca se o Safeway ucházejí například společnost Asda patřící do skupiny Wal-Mart nebo firma Sainsbury.
Pokud se Tescu podaří zvítězit, určitě ještě rozšíří svůj podíl na britském maloobchodním trhu, který se v současnosti pohybuje kolem 12,3 procenta.
-čzb-
Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodařství.