V úterý 11. prosince 2001 byla v Drážďanech oficiálně otevřena „průhledná továrna“ automobilky Volkswagen, ojedinělý provoz, ve kterém se budou vyrábět luxusní limuzíny značky Volkswagen. Ferdinand Piëch, šéf koncernu Volkswagen, včera také splnil svůj slib a oznámil jméno prestižního vozu, který byl až dosud označován pouze kódovým názvem „Project D1“ – nový model se bude jmenovat Phaeton.
Název vychází ze starořecké mytologie – Phaeton byl synem boha slunce Helia a řídil jeho zářící nebeský vůz. Začátkem minulého století se termínem „phaeton“ označoval populární typ automobilové karoserie.
V prosklené továrně v Drážďanech, do jejíž výstavby Volkswagen investoval 365 milionů marek, bude po úplném rozběhu produkce pracovat asi osm stovek zaměstnanců, kteří denně vyrobí až 150 limuzín Phaeton. Podle předběžných odhadů se po otevření nové továrny vytvoří v drážďanském regionu dalších asi 3000 pracovních míst, především u dodavatelských firem a v sektoru služeb. Očekává se, že po rozběhu výroby na plnou kapacitu by příjmy Drážďan z daní měly vzrůst asi o 40 milionů marek
Při projektování závodu v Drážďanech postupovali specialisté zcela novým způsobem – rozhodli se totiž skleněnou továrnu začlenit do architektonického konceptu starého centra města, kterému se přezdívá „Florencie na Labi“. O záměru vybudovat v centru Drážďan továrnu začali projektanti automobilky Volkswagen debatovat s představiteli města v únoru roku 1998. V prosinci téhož roku dala radnice projektu „zelenou“ a stavební práce byly zahájeny v březnu roku 1999.
Odvážný záměr se podařil a unikátní stavba na známém Strassburger Platz ve tvaru písmene „L“ se stala další obdivovanou dominantou Drážďan, která do města přiláká statisíce návštěvníků. Ti budou moci pozorovat jak za skleněnými stěnami továrny, jejichž celková plocha činí neuvěřitelných 27 500 m2, vznikají pod rukama zaměstnanců luxusní limuzíny, stavěné na přání konkrétních zákazníků.
Právě možnost sledovat „zrod“ svého nového vozu je dalším unikátním prvkem, který Volkswagen nabídne svým zákazníkům. Marketingoví specialisté vycházeli z předpokladu, že koupě nového vozu by měla být pro jeho majitele výjimečným a nezapomenutelným zážitkem, a proto do konceptu výrobních hal včlenili i sály pro návštěvníky a zákazníky, ze kterých je možné za pomocí kamer detailně pozorovat kompletaci limuzíny na montážní lince. Samotné předávání klíčků od nových vozů pak probíhá v separátních VIP-saloncích.
Projekt nové továrny v centru Drážďan, která se nachází jen asi sto metrů od známé botanické zahrady, musel vyhovět celé řadě velmi přísných omezení. Díky dokonalému utěsnění neproniká z provozů ven prakticky žádný hluk, kolem továrny bylo nákladem 110 000 DM vysázeno na 350 stromků, maximální pozornost byla věnována dokonalému čištění odpadních vod. Tvůrci nového závodu šli až do takových detailů, jako byla např. instalace venkovních světel se speciálními sodíkovými výbojkami – ty vyzařují žluté světlo takového spektra, které neruší poletující hmyz v nedaleké botanické zahradě.
Aby přísun dílů a materiálu do skleněné továrny v centru Drážďan nezvyšoval už tak hustý automobilový provoz, bylo rozhodnuto, že dopravu materiálu z nově vybudovaného logistického areálu Friedrichstadt na okraji města budou mít na starosti dvě šedesát metrů dlouhé tramvajové soupravy CarGoTram pohybující se po kolejích městské tramvajové sítě. Speciálně konstruované tramvaje, schopné vyvinout rychlost až 50 km/h, zvládnou cestu z logistického areálu na okraji města během osmnácti minut.