Společnost GE Capital Multiservis vyhlásila počátkem prázdnin soutěž s názvem „GE Capital Multiservis Obchodník roku 2003“, ve které chce společně se společností Fincentrum vyhodnotit obchodníky s nejlepší kvalitou služeb. V rámci soutěže provedla analýzu nákupů u vybraných obchodníků, kteří byli do soutěže zařazeni. Z této analýzy, ve které byly použity i statistické údaje získané ze zdrojů společnosti Incoma, vyplývá, že v hypermarketech, nakupuje téměř 40 procent české populace. Nejvíce zde lidé nakupují potraviny, drogistické zboží, rostou ale i nákupy oblečení a elektroniky.
Dalším oblíbeným místem nákupu jsou hobbymarkety, kde v roce 2002 utratili zákazníci přibližně 20 miliard korun, což jsou zhruba 3 procenta z celkových maloobchodních tržeb v České republice. „Průměrná česká rodina utratila loni za zboží pro domácnost, dílnu a zahradu 18 tisíc korun,“ říká generální ředitel GE Capital Multiservis Jiří Pathy. Dalšími místy nejčastějších nákupů jsou například prodejny elektra, oblečení, drogistického zboží a nábytku.
Jak bylo zjištěno, u obchodníků nominovaných do ocenění „GE Capital Multiservis Obchodník roku 2003“ se nejčastěji nakupuje v hotovosti. V České republice zákazníci zaplatili platební kartou zhruba 8 – 10 procent obchodních tržeb. Často využívaným způsobem placení je také splátkový prodej.
V případě splátkového prodeje zákazníci využívají dva způsoby placení. V hypermarketech se nejvíce platí nákupními úvěrovými kartami (například OK karta, YES…). Naopak ve velkých specializovaných prodejnách (Okay, K+B Expert) dávají lidé přednost jednorázovým úvěrům. „Důvody tohoto rozložení produktů splátkového prodeje je možné hledat ve skladbě sortimentu daných prodejen. Zatímco ve specializovaných prodejnách elektro zákazníci nakupují na splátky dražší spotřebiče a zařízení, v hypermarketech nakupují drobnější zboží a karta jim umožňuje pohodlný, rychlý a opakovaný nákup,“ vysvětluje Jiří Pathy.
V rámci ocenění „GE Capital Multiservis Obchodník roku 2003“ je odbornou porotou hodnoceno celkem 43 společností v devíti různých kategoriích. Veřejnost se může soutěže zúčastnit hlasováním na stránkách www.obchodnikroku.cz. Každý zde může dát hlas jednomu z jedenácti uvedených internetových obchodníků, popřípadě zvolit jiného, podle vlastního uvážení. Zároveň zde nalezne informace o soutěži.
– red –