Nákupu zboží nebo služeb přes internet využilo v posledním roce 55 % internetových uživatelů, což znamená více než 1,5 miliónů lidí. Nejžádanějším zbožím zůstávají knihy a časopisy, které si koupilo 35 % internetových nakupujících. GfK Praha letos již počtvrté realizovala rozsáhlý výzkum elektronické komerce s názvem ON-LINE SHOPPING 2003. Informace byly získány od více než tisícovky internetových uživatelů a následně převáženy podle výsledků penetrace internetu.
39 % internetových uživatelů nakoupilo na internetu v posledních 6-ti měsících, 16 % v posledních 7-12-ti měsících a 11 % více než před rokem – celkem má s on-line nákupem zkušenost 66 % internetových uživatelů. 545 tisíc uživatelů si v posledním roce na internetu koupilo knihy nebo časopisy, více než 329 tisíc nakoupilo oblečení a třetí nejnakupovanější kategorií byla výpočetní technika s 308 tisíci nakupujícími. Ze služeb je nejžádanější nákup lístků na kulturu – využilo ji 384 tisíc uživatelů, 206 tisíc si přes internet rezervovalo ubytování a 188 si koupilo on-line zájezd.
Kdo jsou ti, co na internetu nakupují? Více než polovinu internetových zákazníků (56 %) tvoří lidé do 29 let. Častěji jsou mezi nakupujícími muži než ženy – představují 58 % všech nakupujících. Zatímco ženy nakupovaly nejvíce knihy (38 %) a oblečení/obuv (34 %), u mužů byly na prvním místě knihy (32 %) shodně s výpočetní technikou (32 %).
Nejoblíbenějším způsobem platby za nákup z internetu zůstává – s velkým náskokem před ostatními způsoby – nákup na dobírku. Využilo jej 78 % stávajících zákazníků. Druhý nejčastější je osobní nebo telefonický bankovní převod s 16 %, třetí je internetový bankovní převod s 15 %.
Současné zákazníky motivuje k nákupu na internetu především rozumná cena zboží a služeb (je důležitá pro 97 % zákazníků), dále to, že na internetu se dají nalézt detailní informace o výrobku (důležité pro 94 % zákazníků) a třetí nejdůležitější je spolehlivost dodávky v termínu (93 %).
Naopak největšími překážkami je pro on-line zákazníky obava z nesnadné reklamace (pro 86 %), nedostatečná bezpečnost platebního styku (85 %) a obava ze zneužití informací (79 %).
Ty, co ještě přes internet nikdy nenakupovali, by na tomto způsobu nákupu lákala nejvíc možnost nákupu v pohodlí domova (96 %), dále to, že na internetu je široká nabídka zboží a služeb (84 %) nebo fakt, že nákupy přes internet šetří čas (83 %).
Překážkami k on-line nákupu jsou pro dosavadní nenakupující: nemožnost si osobně prohlédnout zboží (87 %), obava z nesnadné reklamace (87 %) a nemožnost si osobně vyzkoušet zboží (86 %).
Graf 1: Nakupující a nenakupující internetoví uživatelé
(100 %=internetoví uživatelé)
Graf 2: Zboží nakoupené na internetu za poslední rok
(100 %=stávající zákazníci)