Výzkum trhu

Český spotřebitel nad šálkem kávy

Informace z výzkumu „Český spotřebitel“, který realizovala společnost STEM/MARK, a.s. v roce 2002. Český spotřebitel podává nejširší přehled utříděných informací o spotřebě, médiích a nakládání s volným časem v ČR.

Dáte si kávu? Tato otázka následuje hned po přivítání většiny služebních i soukromých návštěv. Italové vypijí během dne několik svých oblíbených espres, Němci denní spotřebu překapávané kávy měří na litry. A jak to vypadá s pitím kávy u nás? Český spotřebitel stále nejčastěji pije tureckou kávu. 58 % lidí, kteří spotřebovávají tureckou kávu, ji pije denně. Trend v pití tohoto typu kávy se však postupně snižuje a lidé tureckou kávu pijí buď méně často než dříve nebo přecházejí k jiným typům kávy.

Z časové řady sledované společností STEM/MARK od roku 1999 je vyplývá, že rok od roku mírně roste obliba instantní kávy (bez příchuti). V současné době ji pije již více než polovina spotřebitelů.

Za tři století, po které se zvyk pití kávy neustále rozšiřuje, objevili lidé mnoho způsobů její přípravy a vyzkoušeli mnoho přísad na zpestření její chuti. Cílem však bylo vždy z vody a mletého kávového prášku připravit roztok a ten zpestřit nějakou ingrediencí. Instatní kávu s příchutěmi pije 37 % českých spotřebitelů, jedná se nejčastěji o kávu s příchutí čokolády, oříšků, brandy, citronu, pomeranče či máty, z koření pak vede vanilka, skořice nebo muškátový oříšek. Výjimkou však nejsou ani kávy malinové nebo třeba banánové. Instantní káva s příchutí nebo také ledová káva není kávou pro běžné pití, pije se spíše při určitých příležitostech.

Graf:
Podíl osob, které aspoň někdy pijí kávu

Zpracovala : Kateřina Perničková, STEM/MARK

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!