Výzkum „FASHION MARKET 2003“ společností INCOMA Research a GfK Praha potvrdil pokračující koncentraci maloobchodního trhu s oděvy a obuví – největší společnost na trhu získávají stále dominantnější postavení a zároveň se zvyšuje i tržní podíl velkoplošných prodejen. Největší obrat v tomto sortimentu celkově realizuje Tesco Stores ČR, nicméně mezi nejlepšími se stále výrazněji prosazují i specializované řetězce – leadrem v sortimentu obuvi je Baťa, v případě oděvů Kenvelo.
Reprezentativní spotřebitelský průzkum, který INCOMA Research a GfK Praha uskutečnily v dubnu letošního roku, zmapoval hlavní nákupní zvyklosti české populace při nákupu oděvů a obuvi. Domácnosti ročně vydají za tyto sortimenty v průměru 6% svých příjmů. Téměř všechny domácnosti nakupují oděvy pro denní nošení, prádlo a obuv, ostatní sortimenty již nakupuje menší procento zákazníků – za nejspecializovanější sortimenty lze považovat dětské a společenské oděvy.
Při výběru prodejny pro nákup hrají podle dotazovaných největší roli výběr a kvalita zboží, ochota personálu a cenová úroveň prodejny.
Pro své nákupy si zákazníci nejčastěji vybírají specializované prodejny, hypermarkety se nejvíce podílejí na nákupech prádla, dětského oblečení a oblečení pro denní nošení. Stánkový prodej hraje roli zejména u nákupů běžného a jeansového zboží. Mezi konkrétními prodejnami byly nejčastěji jmenovány ze specialistů Baťa, Adidas, H.I.S., O.P. Prostějov, mezi hypermarkety Tesco, Hypernova a Carrefour.
Z hodnocení prodejen podle řady kritérií vyplývá, že nejlépe přijímanými prodejnami jsou Timo, Litex, Clockhouse shop a New Yorker, z hypermarketů pak Interspar. Nejznámější reklamní kampaně se týkaly značek Adidas a Reno.
Grafy:
Co je pro vás důležité při výběru prodejny pro nákup oděvů a obuvi?
Ve které prodejně jste za posledních 12 měsíců nakupovali oděvy či obuv?
Více informací:
drtinova@incoma.cz