Před 2 roky jsem nabídl jednomu českému nakladatelství učebnic spolu se svým kolektivem moderně koncipovanou a poznatkově bohatou učebnici Mediální výchovy. Bylo to v době, kdy projekt Pisa identifikoval, že české děti a mládež doslova sešupem míří v mediální gramotnosti ve srovnání s dalšími 34 zeměmi Evropy ke dnu…. Knížka byla však odmítnuta protože je prý poznatkově náročná a učitelé by měli problém (všimněte si ne děti a studenti ale učitelé by měli problém) podle ní učit děti ZŠ a studenty středních škol…Letos vyšla v témže nakladatelství učebnice se stejným názvem od jiných autorů, kde je ale jen jedna desetina faktografie a to navíc staré proti nabízenému textu. A tak se podle mé původní učebnice učí dnes děti v Litvě, v Austrálii, Číně a v Česku ne…. A proč o tom píší. Důvod je jednoduchý. Mediální gramotnost za uvedené 2 roky byla nahrazena v globálním měřítku novomediální gramotností s důrazem na chytré IT zařízení a kdo jí nezná, nerozumí jí ten prostě není nejen „cool“ a „in“ ale je mimo zcela mimo globální mísu.
Vzpomeňte si prosím na ničivé zemětřesení před 2 roky v Japonsku a následnou až 12 metrovou vlnu tsunami, která spláchla 2 reaktory v jaderné elektrárně Fukušima a svět se ocitl na pokraji velké krize přirovnávané k Černobylu. Jen díky chytrým geolokačním službám a mediální novogramotnosti se místní lidé dostali včas do bezpečí a s využitím občanské SMS žurnalistiky, kdy pomocí SMS a MMS informovali jaká je u nich situace se podařilo vše zvládnout bez značných ztrát životů. Novomediální gramotnost se uplatnila ale také při marketingovém Needs assesmentu v Japonsku, kdy s pomocí IT monitorovaly municipality potřeby lidí v jednotlivých oblastech a s využitím sociálních sítí se ve formátu crowsourcingu nabízela pseudoreklamní sdělení, kde a kdy je k dispozici dostatek nekonta-minované vody, potravin, odmořovacích souprav apod.
Před 2 roky vypukla v Tunisku oranžová revoluce, která doslova a do písmene využila novomediální gramotnosti lidí na sociálních sítích, které fungovaly jako svolávací medium, jako informační situační zdroj apod. To umožnilo masové zapojení lidí a vizualizaci guerillové situace. Ne nedarmo se proto arabským revolucím, postupně šířícím se přes Lybii, Egypt, Somásko, Sýrii, Bahrajn, Katar až do Indonésie říká také revoluce sociálních sítí. Před 2 roky při nepokojích v Keni bylo využito jednoduchého systému Ushahidi (srov. www.ushahidi.com), který marketingově mapoval na chytrých sítích rozšiřování konfliktů a jejich dopadů na populaci domorodců z hlediska jejich aktuálních potřeb. V momentu, kdy pak ničivé zemětřesení zasáhlo Haiti novomediální gramotnost právě s využitím systému Ushahidi pod vedení českých expertů umožnila směřovat marketingově a cíleně pomoc do konkrétních oblastí a monitorovat potřeby lidí, zdravotní pomoc i koordinovat záchranné práce s důrazem na rychlost a intenzitu pomoci. Při tom tato koordinace byla centralizována z Bostnu v USA. A poslední příklad…. je o bombovém terorismu a útoku v době konání Bostonského maratónu, kdy atentátníci byli rychle dopadeni právě s využitím systému novomediální gramotnosti všech složek společnosti. Jako zajímavost pak je možné uvést také využití novomediální gramotnosti žen pro sestavování tzv. „Harass map“, tedy map např. v Lybii, Syrii, Pakistánu a Indii, kde a v kterých regionech ženám hrozí potenciální harašení mužů apod.
S novomediální gramotností a marketingovou gramotností souvisí bezprostředně také kliktivismus (někdy psáno také jako click-tivismus). Kliktivismus je téměř filosofický směr, kdy člověk s využitím kliknutí na klávesnici počítače, notebooku, ploše i-Padu, smartphonu a chytrých telefonů ovládá zařízení a skrze něj šíření i pochopení informací ve virálním i buzzmarketingovém režimu a dokonce také šíření psychologických aspektů komunikace jako jsou nálady, zážitky, emoce aj. Dokonce kliknutím můžete sdělovat co se Vám líbí, s jakým contentem (obsahem) sdělení souhlasíte, s jakým comentem (komentářem) souhlasíte, s jakou zkušeností se ztotožňujete. Jednoduché kliknutí umnožuje hlasovat v kategoriích libí se mi – nelíbí, kliknutím na tlačítko „+1“ vyvinuté společností Google prezentujete, že se ztotožňujete s danou skutečností a názorem. Kliknutím na tlačítko „want“ objevující se na sociálních sítí a v e-shopech potvrzujete, že toto zboží či službu skutečně chcete. Kliknutím na „tíšňové“ tlačítko na internetu sdělujete, že potřebujete pomoc v nějaké konkrétní podobě nebo že jste objevili závadné informace a webové stránky. Zmáčknutím tlačítka „S“ (ozna-čeno od slova Satisfaction – spokojenost) sdělujete, že jste s něčím spokojeni a tlačítko může být dokonce již i na klávesnici počítače, kde zelené s úsměvem znamená spokojenost, žluté neutrální názor a červené nespokojenost. Pomocí těchto tlačítek lze elektronicky volit zastupitele, poslance senátory i prezidenty. Dokonce kliknutím na tlačítko lidově označované jako „pejsek“ formálně „Pay sec“ potvrzujete elektronickou platbu. V chytrém komunikačním režimu a marketingu se dále využívá „M“ tlačítek jako M-prezence, M-payment, M-bankingu, M-purchasingu, M-producementu, M-shopu, M-powershoppingu, M-marketingu, M-aukcích, M-dražbách, M-bargainingu, M-care, M-newsletteru, M-digest Newsletteru atd. (zájemce najde vysvětlení a využití uvedených pojmů označujících tlačítka v novomediální gramotnosti pro každodenní praxi v knize s názvem Nízkonákladová marketingová vícevstevnatá komunikace (www.nakladatelstviadart.cz), jejíž recenzi publikovaly Marketingové noviny.
Znalosti kliktivismu a novomediální gramotnosti jsou skutečně důležité pro každého člověka, aby se v nich nejenom vyznal, ale zejména je uměl rychle a v krizových situacích cíleně a ve svůj prospěch využít. Vždyť často novomediální gramotnost zachraňuje životy, umí čelit problémům, pomáhá zrychlovat a zjednodušovat naší práci, komunikaci s kýmkoliv ve společnost, pomáhá chytře využívat marketingu a tím nám dává příležitost aktivně žít…Proto je tolik důležité a podstatné, aby se již mladí lidé na základních a středních školách dozvídali moderní poznatky v mediální výchově v režimu mediální gramotnosti a jak je prakticky používat a neučili se poznatky zastaralé a překonané…..
Kliktivismus a novomediální gramotnost je dnes již integrální součástí marketingové gramotnosti a to jak na straně producentů a distributorů hodnot, kteří třeba právě vás chtějí persvazijně přesvědčit a ovlivnit ve vašem nákupním chování a rozhodování s využitím moderních IT technologií. Neváhají k tomu využít nejen persvaze ale i kaptologie, tedy moderních nízkonákladových sdělení na moderních IT komunikačních přístrojích. Kliktivismus a novomediální gramotnost již dnes každý progresivní člověk se snaží využívat ve svém životě jako svou výhodu a to i v tzv. chytrém marketingu, kdy znalosti marketingo-vých principů producentů hodnot využívají v rámci své marketingové gramotnosti k tomu, aby si kvalitně vybrali z nabídky to, co je pro něj optimální v daném čase.