V současnosti jsou doménou internetových obchodů především mobilní telefony, spotřební elektronika a domácí spotřebiče. Internetové nákupy už ale začínají ohrožovat tradiční postavení kamenných prodejen i u takových kategorií zboží jako jsou hračky, oděvy nebo hobby sortiment.
Jídlo, nápoje a drogerie se sice stále ještě nakupují – i v rámci české internetové populace, kterou dnes tvoří už téměř ¾ Čechů – především v kamenných prodejnách. Ale ani tyto rychloobrátkové kategorie zboží nejsou do budoucna před internetem zcela v bezpečí. Výsledky nové studie Incoma FutureBuy 2013 totiž ukazují, že zákazníci, kteří už dnes nakupují například drogerii nebo potraviny na internetu, mají k této formě nákupu výrazně silnější emoční vazbu než jakou má běžný zákazník k nákupu stejného sortimentu v hypermarketu nebo supermarketu. Nákup potravin v běžné prodejně je ve zkratce povinnost, která v lidech vyvolává spíše negativní emoce. Naopak, lidé, kteří vyzkoušeli nákup stejného sortimentu na internetu, nešetří při popisu svého nákupního zážitku pozitivy: jednoduché, rychlé, pohodové, bez námahy, uspokojující, bezpečné.
Zajímavé ovšem je, že – na rozdíl od potravin a drogerie – nákup současných hlavních tahounů internetového obchodu – mobilů, spotřební elektroniky a domácích spotřebičů – vyvolává v zákaznících silné pozitivní emoce jak v kamenné prodejně, tak v e-shopu. Jde přitom ale o zcela odlišné prožitky; každý z těchto dvou prodejních kanálů má při nákupu elektro sortimentu evidentně budoucnost díky svým silným a zákazníky oceňovaným výhodám. Kamenná prodejna stále láká díky osobnímu přístupu, informovanosti a pomoci prodavačů, a také kvůli určitému pocitu bezpečí při nákupu. Nákup elektro sortimentu na internetu je zase atraktivní pro svou rychlost a jednoduchost.
Mezi překvapivými výsledky studie Incoma FutureBuy 2013 je i to, že při nákupu oděvů je situace podobná jako při nákupu potravin. S nákupem oděvů na internetu zákazníci spojují řadu pozitivních atributů, naopak nákup v kamenné prodejně je popisován spíše negativně, jako únavný a frustrující.
Obecně dávají zákazníci podle svého vyjádření přednost nákupu v kamenných obchodech především kvůli tomu, že si mohu zboží před nákupem fyzicky prohlédnout, případně i vyzkoušet. Věří také, že v kamenné prodejně proběhne případná reklamace bezproblémově. Jako hlavní důvod nákupu zboží na internetu zase zákazníci uvádějí úsporu peněz díky obecně nižším cenám a lepším speciálním nabídkám. Mají také pocit, že na internetu mají lepší výběr zboží, nakupování je jednodušší a rychlejší, a v neposlední řadě jim také internetový nákup šetří výdaje za pohonné hmoty.