Výzkum trhu

Mladí odborníci v praxi – generace Y si představuje dokonalou firmu

Nová studie, kterou vypracovalo oddělení Ericssonu studující chování spotřebitelů, s názvem „Mladí odborníci v praxi“, se zaměřila na zatím poslední generaci, která vstupuje na trh práce: tzv. generace Y. Zvláštní pozornost byla věnována pracujícím lidem ve věku 22 – 29 let v USA, kteří jsou vysokoškolsky vzdělaní, ambiciózní, uvažují progresivně a domnívají se, že v budoucnosti převezmou vůdčí pozice.

Studie mimo jiné zjistila, že generace Y vnáší do pracovního života hodně ze svého osobního života, neznamená to však, že automaticky připouští, aby práce zasahovala do jejich soukromého života. Ačkoli se mladí odborníci snaží podávat dobrý pracovní výkon, je pro ně prakticky nemožné nechat stranou svůj osobní život – během dne na svých zařízeních běžně sledují Facebook, chatují a odesílají a přijímají textové zprávy. Nepovažují to za výhodu poskytovanou zaměstnavatelem, ale za své právo. Spoléhají na svá zařízení připojená k internetu při práci i při použití k soukromým účelům. Smartphony poskytnuté zaměstnavatelem si pravidelně berou z práce domů častěji než jiná pracovní zařízení. Současně se jedná o osobní zařízení, které si nejčastěji berou s sebou do práce. Lidé si často vytvářejí ke svým smartphonům citový vztah – jejich osobní aplikace a sociální sítě jim pomáhají zůstat v kontaktu s vnějším světem. Proto je pro ně těžší obejít se bez smartphonů.

Celkem 25 % z nich si pravidelně nosí na pracoviště vlastní notebook nebo tablet. Nejčastěji je používají k pracovním i soukromým účelům. 37 % dotázaných, kteří si do práce berou vlastní zařízení, je používá pouze k soukromým účelům; hlavním důvodem je zabránit zaměstnavateli zasahovat do jejich soukromí. Při použití pracovního zařízení je vyšší šance, že tak zaměstnavatel může činit.

Polovina lidí generace Y pravidelně nosí notebook, laptop nebo běžný mobilní telefon z práce domů. Většina firem stále trvá na dodržování pravidel, která určují, jaké služby nebo aplikace si zaměstnanci mohou nainstalovat do svých pracovních zařízení. Nicméně zvyk nosit si do práce vlastní komunikační nástroje nutí firmy zavádět jiná, volnější pravidla, která umožňují připojovat zařízení v osobním vlastnictví k firemní síti a používat je i k pracovní komunikaci.

Ann-Charlotte Kornbladová, hlavní poradce oddělení Ericssonu studujícího chování spotřebitelů, prohlásila: „Generace Y požaduje úzký vztah se svými nadřízenými a očekává častou zpětnou vazbu. Nemá ráda nejasnosti a v pracovním jednání v rámci firmy očekává transparentní a férový přístup. Pro řadu z nich je klíčovým faktorem udržení rovnováhy mezi pracovním životem a volnočasovými aktivitami – očekávají, že jim zaměstnavatel nabídne řešení, jak toho docílit.“

Celkem 45 % této generace používá v práci své soukromé telefony, které si pořizují ze svých prostředků. To znamená, že platí i za použití vlastních telefonů k pracovním účelům. 23 % v dnešní době používá mobilní telefony (zpravidla smartphony), které v plné výši zaplatil jejich zaměstnavatel nebo jim na ně alespoň přispěl.

Využívají potenciálu svých soukromých sítí k řešení pracovních problémů tam, kde se starší generace radí pouze s kolegy v práci. Soukromé sítě lze využít k řešení celé řady úkolů, nejčastěji se však používají u malých, taktických prací. Tato komunikace přináší prospěch i firmě. Přestože u vedoucích pracovníků při získávání informací stále dominuje vyhledávání na internetu, jako druhou možnost zpravidla volí zeptat se někoho z očí do očí. Často se využívají i fyzické zdroje informací, jako například knihy, časopisy, periodika a novinové články, dokonce i mezi příslušníky digitální generace. Ve využívání aktuálnějších online zdrojů, například blogů a Twitteru, však jednoznačně dominuje mladší generace.

Posledním poznatkem, který studie zjistila, je, že generace Y je netrpělivá. Je součástí generace Facebooku, tudíž požadují okamžité uspokojení svých potřeb. Proto mají jen velmi málo pochopení pro pomalé způsoby komunikace nebo komunikaci bez okamžité zpětné vazby.

Oddělení Ericssonu studující chování spotřebitelů provedlo v rámci studie kvalitativní rozhovory s 64 osobami ve věku 22 – 29 let v Silicon Valley v San Francisku. Rozhovorů se účastnilo osm osob ve vedoucích funkcích, které zodpovídají za mladší zaměstnance, a čtyři odborníci na generaci Y.

Výše zmíněné oddělení Ericssonu dále uskutečnilo online studii, do které se zapojilo 1 945 respondentů ve věku 22 až 65 let. Tento vzorek reprezentuje americké pracovníky ve znalostní ekonomice, kteří při práci využívají internet.

– red –

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!