Penetrace bank na Slovensku se loni dostala na stejnou úroveň jako v Čechách, a služby bank v obou zemích využívá 88 procent lidí. Nicméně stále 12 procent Čechů a Slováků nemá svou banku, což je lepší stav než je průměr v zemích CEE. Jde zejména o studenty a mladé lidi bez zaměstnání. Stále více vyhledávanou službou je elektronické bankovnictví, jehož využití se za posledních pět let zdvojnásobilo. Nejrozšířenější bankovní službou se stává internet banking a své fanoušky si našly i bankovní aplikace, které se dají implementovat do smartphonů.
Téměř polovina Slováků a 56 procent Čechů, kteří vlastní běžný účet, loni využila i služby elektronického bankovnictví. Češi a Slováci jsou konzervativní národy, co se týče počtů účtů, protože si většinou vystačí pouze s jedním bankovním účtem. Více účty disponuje čtvrtina Čechů a více než 20 procent Slováků. Zjištění pocházejí z výzkumu FMDS, který kontinuálně mapuje hlavní parametry retailového bankovního trhu v České republice a na Slovensku.
„Od roku 2006 se podařilo bankám na Slovensku získat půl milionu nových zákazníků, což představuje zhruba desetinu veškerého obyvatelstva. V získávání nových klientů nejvýrazněji pomohlo zavedení eura, kdy si obyvatelé otevřeli účty v bankách kvůli eurokonverzi. V Čechách se počet klientů využívajících bankovní služby loni mírně propadl a je nejnižší za posledních šest let,“ vysvětluje Ing. Jiří Nosek, MBA, Sector Leader Financial Services and Technology společnosti GfK.
Většina Čechů a Slováků si vystačí se službami jedné banky
Češi a Slováci jsou konzervativní národy, co se týče financí, a většina lidí má, i přes stále zvyšující se nabídku „nových bank“, své peníze uloženy pouze v jedné bance. Z průzkumu vyplynulo, že služby pouze jedné banky loni používaly přibližně dvě třetiny lidí. Produkty několika bank využila pětina Slováků – zejména aktivní obyvatelstvo ve věku od 30 do 39 let a čtvrtina Čechů od 30 do 59 let.
Češi a Slováci patří mezi spořící národy
Mezi nejrozšířenější bankovní produkty na Slovensku patří běžné a spořicí účty. Běžným účtem loni disponovalo 80 procent Slováků.
V Čechách, podobně jako na Slovensku, jsou běžné účty nejrozšířenější bankovní službou a tento účet má přibližně 80 procent lidí. U spořicích účtů se však potřeby Čechů a Slováků liší. Zatímco na Slovensku patří k druhým nejrozšířenějším bankovním produktům a zájem o ně rok od roku roste, v Čechách však zájem o ně spíše stagnuje.
Češi a Slováci patří mezi národy, které výrazně spoří. Spořící produkty používá v obou zemích přibližně 60 procent lidí.
Elektronické bankovnictví je v kurzu
Stále populárnější a vyhledávanější bankovní službou je elektronické bankovnictví. Z výsledků průzkumu vyplynulo, že za posledních pět let se jeho používání zdvojnásobilo. Téměř polovina Slováků, kteří vlastní běžný účet, loni využila i služby elektronického bankovnictví. V Čechách byl loni tento podíl vyšší a 56 procent lidí s běžným účtem vykonávalo bankovní operace elektronicky. Nejrozšířenější je jednoznačně internet banking a v posledních měsících i stále populárnější bankovní aplikace ve smartphonech.
O průzkumu
Zjištění pocházejí ze studie FMDS, která kontinuálně mapuje hlavní parametry retailového bankovního trhu. Předmětem průzkumu jsou informace o znalosti značek a reklam bank, o postojích populace k bankám, o aktuálním a perspektivním využívání produktů a služeb, o hodnocení bank z hlediska image a řadu dalších informací potřebných pro optimální řízení marketingu banky. Průzkum FMDS se realizuje v 6 vlnách během roku na celkovém vzorku 6000 respondentů ročně na Slovensku (15-70) a 4000 respondentů v České republice (15 – 70 let).