Celosvětová mediální agentura ZenithOptimedia aktuálně předpovídá, že v roce 2013 porostou globální reklamní investice o 3,9 %, a na konci roku tak dosáhnou 518 mld. USD.
Jako v roce 2007 před celosvětovou ekonomickou krizí budou za růstem stát hlavně rozvíjející se trhy, které porostou o 8,2 %, zatímco na vyspělých trzích reklamní investice porostou pouze o 1,8 %. Během dalších dvou let se situace zlepší i ve vyspělých zemích a v roce 2015 je očekáván 3,5% růst investic do reklamy, na rozvojových trzích dokonce o 9,4 %. „V České republice pro letošní rok očekáváme stagnaci až mírný pokles čistých investic, což je zapříčiněno hlavně nestabilní situací na televizním trhu,“ dodává Michal Šeda, ředitel výzkumu z pražské kanceláře agentury ZenithOptimedia.
Růst potáhne hlavně internet
Za růstem globálních reklamních investic stojí hlavně internet, a to díky technickým inovacím a možnosti efektivního měření a zacílení reklamy. ZenithOptimedia předpovídá v roce 2013 růst reklamních investic do internetu o 14,4 %, zatímco tradiční média porostou pouze o 1,6 %. Nejrychleji poroste display reklama, v roce 2013 se očekává 20% růst, a to především díky on-line videím a reklamě na sociálních sítích, které rostou o cca 30 % za rok. Růst internetových reklamních investic bude probíhat na úkor tisku a z 18% podílu v roce 2012 se v roce 2015 dostane na 23,4 %. Investice do novin a tištěných časopisů se budou nadále snižovat v průměru o 1–2 % ročně. Dle predikce ZenithOptimedia reklamní investice do internetu předstihnou v roce 2015 tisk.
V následujících letech se změní žebříček 10 největších reklamních trhů
USA, Japonsko, Čína a Německo zůstanou na první až čtvrté pozici, Austrálie a Jižní Korea budou i nadále na osmé a desáté pozici. ZenithOptimedia očekává, že Spojené království sestoupí z pátého na šesté místo, Francie ze sedmého na deváté místo. Top desítku opustí Kanada, zatímco Brazílie postoupí na pátou pozici a Rusko z jedenáctého největšího reklamního trhu na sedmé místo.
– red –