České firmy se v posledních letech po vzoru svých západních kolegyň zapojují do veřejně prospěšných aktivit. Tzv. sociální marketing již do své marketingové strategie zahrnula řada českých společností.
Příkladem může být mlékárenská společnost Madeta, která aktivně podporuje projekt obecně prospěšné společnosti Osvětová beseda Rakovina není náhoda. Seriál besed lékařů a studentů posledních ročníků medicíny se středoškolskými studenty o tom, jak se mohou účinně bránit onkologickým onemocněním, probíhá na středních školách po celé republice už dva roky a dosud se jej zúčastnilo osm tisíc středoškolaček a středoškoláků.
„Cílem besed, jejichž scénář schválil a doporučil k realizaci předseda České onkologické společnosti a ředitel Masarykova onkologického ústavu v Brně profesor Jiří Vorlíček, je formou kontaktu s odborníkem poskytnout mladým lidem seriózním informace o onkologické prevenci. Snažíme se tak působit na generaci, u níž je největší fyziologická šance dosáhnout efektu změnou negativních, respektive osvojením si pozitivních životních návyků. Prostřednictvím mladých lidí se pak snažíme osvětově působit i v jejich rodinách,“ uvedla ředitelka o. p. s. Osvětová beseda Zuzana Labudová.
Pro Madetu znamená účast v projektu nejen příležitost k budování dobrého jména firmy, ale také možnost oslovit mladé lidi ve věku od 15 do 20 let, kteří většinou nesledují klasická média a nečtou denní tisk. Na každé besedě dostávají středoškoláci výrobek, který odpovídá současným požadavkům na kvalitní funkční potravinu. V roce 2012 dostávali studenti a studentky syrovátkový ovocný nápoj Fitness, letos ochutnávají probiotický Imunel. Jde o nápoj z linie Smart drinks, což jsou inteligentní nápoje, které při pravidelné konzumaci přispívají k udržení střev v optimálním stavu.
První sociálně marketingovou kampaň vedla v roce 1983 firma American Express společně s neziskovou organizací Restoration of the Statue of Liberty Fund. Cílem tříměsíční kampaně bylo zvýšit používání kreditních karet a zároveň vybrat peníze na rekonstrukci Sochy svobody. Za každou platbu kreditní kartou odvedla společnost American Express jeden cent a za každou novou žádost o vydání karty jeden dolar. Nezisková společnost získala 1,7 miliardy dolarů, používání kreditní karty se zvýšilo o 28% a počet nově vydaných karet stoupl o 45%.
Ze společné kampaně tak profitují oba subjekty – firma i nezisková organizace si rozšíří okruh osob, které je znají a sympatizují s nimi. Sociálně marketingová kampaň zároveň umožňuje firmám odlišit se od konkurence. Nezanedbatelným bonusem je pak zvýšení prodeje produktů, které jsou v rámci kampaně zviditelněny.
-red-